Lina

    Hej! Jag ska göra högskoleprovet första gången nu den 25 mars, men jag undrar om jag kan söka in med mitt högskoleprov resultat eftersom sista anmälningsdagen för universitet är 17 april och om jag får besked på resultat i efter hand, eftersom det står att det tar cirka en månad, då kommer det inte kunnas registreras eller? Jag tänker då anmälan till höst 2023. Kommer jag inte kunna söka in med den gruppen som används av hp då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    som regel, så gills resultatet från högskoleprovet som man gör på våren - som grund för att prövas i HP-urvalet till höstens utbildningar. Jag skriver "som regel" för att i vissa (få) fall när AU, alternativt urval görs, då kan lärosätet kräva att man har gjort högskoleprovet senast terminen innan man gör ansökan.
    Annars, alltså som regel, så går det bra och att resultatet från HP blir känt senare än sista anmälningsdag, är inga problem; detta för att sista dag för komplettering ligger långt senare (ofta senare än mitten av juni). För de exakta datumen för bl.a komplettering med meriter var god se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum

    Studie- och yrkesvägledare