Johan
    Hej! Jag vill gå teknik i gymnasiet då jag vill bli spelutvecklare. Matte är inte min svagaste sida, men inte heller min starkaste. Jag har C i matte, kommer jag kunna klara matte 1c? det står att den linje jag vill gå har matte 1c, 2c, 3c. Vad innebär det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    på teknikprogrammet och på naturvetenskapsprogrammet läser man et avancerade spåret i matte - c-spår och mattekurserna läses på TE och på NA i snabb takt.
    inriktningen Teknikvetenskap på TE och på inr.Naturvetenskap på NA läser man även matematik 4 som en obligatorisk kurs. Sedan läser många elever på TE och NA ännu mer matte - Matte 5 och Matte specialisering, som valbara kurser.
    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se
    ****
    Samråd med din mattelärare; hen känner till kraven i mattekurserna och din matte-förmåga; så hen kan ge dig bra råd om hur mycket gymnasiematte du kan "overleva". :)

    Vänligen
    ANNA