Elev

    Hej! Jag har en fråga! Jag kommer gå ut gymnasiet (Naturvetenskapsprogrammet). Alltså har full behörighet till programmet jag vill söka till i Universitet. Jag behöver dock höja mina betyg för att komma in, jag ska göra det genom prövningar. Min fråga är: Kommer jag hamna på BI eller BII gruppen? Eller på båda??? (jag har även gjort högskoleprovet)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,
    man kan till svenska högskole-universitetsutbildningar prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.
    Med resultatet från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet. Är man behörig direkt efter gymnasiet, prövas man med det meritvärde man har på sina gymnasiebetyg   -- i BI, direktgruppen.
    Höjer man sedan sitt meritvärde, t.ex genom prövningar - prövas man med det högre meritvärde i BII, kompletteringsguppen (och detta samtidigt som man med det lägre meritvärde, det ursprungliga, prövas i BI).