Raghad
    Nu studerar jag hos en folkhögskola, jag har tidigare betyg från gymnasiet. Jag vill sedan ansöka till apotekarsprogrammet på universitet. Jag fick veta nyligen att matte kursen jag får hos folkhögskolan är 3b inte 3c som där står att behörigheten för att ansöka apotekarsprogrammet är matte 3c fysik 1 kemi 2 biologi 2. Det enda jag har betyg ifrån gymnasiet är biologi 1. Jag läser både naturvetenskap 1 och 2 hos folkhögskolan men jag sökte upp att de motsvara inte enskilda kurser fysik, kemi, biologi. Jag undrar om det verkligen går inte att söka till apotekarprogrammet med folkhögskolans omdöme i det tillfället.
    • : Tyvärr att söka på BF kvoten är mindre chans att bli antagen om du inte ha skrivit högskoleprovet. Om du har gjort det kan det ger bättre möjlighet att komma in.
    • Anna : Vi rekommenderar göra högskoleprovet också. Det finns inga nackdelar i att skriva högskoleprovet. Så, alla som funderar på högskolestudier, gör klokt i att göra högskoleprovet! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Särskild behörighet till apotekarprogrammen på de svenska lärosätena är: godkända betyg (eller intyg från en folkhögskola) i följande gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.
    Innan Matematik 4 kan man läsa matematik 3b eller 3c.
    Förutom särskild behörighet, krävs det alltid att man har grundläggande behörighet (som man kan uppnå på olika sätt). Om du har examensbevis från gymnasiets högskoleförberedande program - då har du grundläggande behörighet. Även omdöme från en folkhögskola om grundläggande behörighet ger den behörigheten. Med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet.

    Gymnasiala kurser i naturkunskap innehålldet delar av kurserna i fysik, kemi och biologi. Att man ha läst kurser i naturkunskap räcker inte för behörighet till apotekarprogrammet, utan du måste få godkända betyg i Biologi 2, Kemi 2 och Fysik 2.

    Du kan, om du vill, titta även på andra (i något avseende, "liknande") yrken, t.ex apotekstekniker: utbildning till apotekstekniker finns inom yrkeshögskola. Den går på heltid i 3 terminer (cirka 1,5 år).

    Titta gärna även på följande yrkesalternativ: Receptarie, Läkemedelskemist, Biokemist, Civiling.bio, BMA.