ida
    Hej!

    Jag är en otroligt vilsen själ. Problemet är att jag är otroligt osäker på vad jag vill göra. Jag läser för tillfället tekniskt basår(där du har garanti plats på ett ingenjörs program). Men vet inte alls om det är det jag vill göra. Och har nu sett utbildning rättsvetenskapliga programmet och tycker det låter super intressant, men då jag ett ex antal problem.
    1. har läst om att det inte är så bra på program och att det inte finns så mycket jobb inom det, då du inte får en jur.kandidat. Vet ni något? det finns bara 2 ställen i Sverige som erbjuder detta programmet.
    2. mina betyg skiljer sig från vilket program jag söker. Jag ligger på 15, vilket är kassa betyg utifrån vad snitten ligger på idag.
    3. Hp är inte min grej alls. Alla gånger jag har gjort har jag fått dåligt och det låser sig för mig.
    Vad kan jag göra för att komma in idag? finns det ingen annan möjlighet om man inte är sugen yrkesutb eller göra hp? Och att göra en prövning som höjer med 0,2 max per betyg det är jag inte så sugen på.
    Ekonomi hade också varit intressant. Men det är också svårt att komma in på. snälla säg att ni har några super bra tips till mig som gör att jag slipper gå med en klump i magen.
    / ida

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida!

    Jag förstår mycket väl att det inte alls är roligt att gå med "en klump i magen" och ska försöka ge dig mina bästa tips!

    Tips nummer ett: se om du hittar något annat yrke som du kan bli intresserad av, se på www.framtid.se

    Tips nummer två: se om du hittar någon yrkeshögskoleutbildning som är av intresse för dig, mina förslag är att du tittar i första hand på Paralegal

    och på Redovisningsekonom och redovisningskonsult - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Tips nummer tre: det går att sätta ihop egen kandidatexamen av fristående kurser. Då läser man 90 högskolepoäng /tre terminer på heltid/ i sitt huvudämne + lika mycket till (andra kurser, som inte behöver ligga mycket nära huvudämnet - här finns det olika möjligheter och de bästa är att samråda med Studievägledare på högskolan/universitetet där man vill ta ut kandidatexamen sen).

    Så , om man har får låga betyg för att komma in på ett viss högskoleprogram, kan man givetvis söka till programmet men samtidigt även söka fristående kurser inom "rätt ämne" med mål att på sikt få ihop till kandidatexamen. Du kan samtidigt som du söker till högskola även söka många olika yrkeshögskoleutbildningar - det är helt oberoende antagning. Du kan, alltså, få plats på högskola och flera olika på YH samtidigt och i så fall väja sen.

    Tips nummer fyra: se om Utvidgad juridisk kurs på distans är av intresse för dig. Det Unika med den är att alla behöriga sökande får börja läsa och sedan de 20 studenter, som uppnår bäst resultat mot slutet av kursen, får plats på Juristprogrammet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till!

    Liselotte SYV

    Liselotte