Vendela

    Jag tog studenten 2019 och hade då läst samhällsvetenskap i tre år. Jag fick minst godkänt i alla ämnen och har mina 2500 poäng. Jag har nu läst upp Matte 3b för att få studiebehörighet till vissa program på universitetet och undrar om mitt betyg i den kursen kommer att påverka min merit, då jag redan har godkänt i alla kurser som tillsammans utgör 2500 poäng. Jag har även redan fått max extra merit poäng (2,5) då jag läst språk moderna språk 3,4 och Engelska 7. Så det jag egentligen undrar är, gör det någon skillnad om jag får exempelvis E eller A på matte 3b? Kommer det påverka min meritpoäng? Tacksam för svar! Med vänliga hälsningar, Vendela

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du skriver bl.a så här "Jag har nu läst upp Matte 3b för att få studiebehörighet till vissa program på universitetet", och då är du Obehörig sökande till de programmen som kräver, för särskild behörighet, matte 3, och betyget i matte 3 måste räknas in just när du söker utbildning som kräver matte 3.
    Om du söker utbildning som inte kräver matte 3, då kanske det betyget kan räknas in - om den höjer ditt meritvärde (det händer om du har högre betyg i matte 3 än snittbetyget på dina övriga betyg, som ingår i ditt examensbevis). Antagning.se kommer räkna in matte 3 om det höjer ditt meritvärde, men annars - inte.
    Att du får E i matte 3 är viktigt för att annars är du inte behörig till de utbildningar som kräver matte 3 och kommer få svar OBEHÖRIG om du söker till de utbildningarna. Får du högre betyg, är det bättre för att betyget kommer - vid ansökan till just de utb., räknas in och påverka ditt jämförelsetal (och med det också ditt meritvärde).