Kimia
    Kommer man in på läkarutbildningen,ifall man inte har hög meritvärde,men att man däremot har hög resultat på HP?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    reglerna kring antagning till utbildningar ändras med jämna mellanrum. Jag kan inte lova dig att det blir samma antagningsreglerna om några år som de är nu.
    Som det funkar NU - så kommer man in på en högskoleutbildning med högt resultat på Högskoleprovet i fall man, för övrigt, är BEHÖRIG till den utbildningen.
    Hur det blir om några år, kan vi inte veta.
    Det du kan göra är att kämpa för så höga betyg som möjligt samt göra HP flera gånger /varje vår och varje höst/ och läsa mycket på svenska & engelska samt studera mycket matte /det hjälper för att höja resultat på HP/.
    Hur högt resultat på HP kommer det att krävas vet vi inte heller.

    Börja med att kolla igenom gamla HP, lös några uppgifter - så ser du svårighetsgrad på provet. Det är ett tufft prov och det är svårt att få högt resultat på det, men man bör givetvis försöka om man har ett mål att komma in på en attraktiv högskoleutbildning.
    Lycka till!
    Julia SYV