Kimia
    Med attraktiv högskoleutbildning menar jag läkar & tandhygienist utbildningen.Kommer man i om man får ut gymnasieexamen från VO,med blandade betyg som några e,d,c och enstaka b & a?.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, det är helt omöjligt att säga vilka betyg som kommer att behövas. Jo, man vet i VILKA ÄMNEN/KURSER som man behöver betyg men man vet ej vad antagningspoäng kommer att ligga på. Det vet man först i efterhand, när antagningen redan har ägt rum.
    Man skall se till att bli BEHÖRIG och försöka få så höga betyg man kan. Bra om man gör högskoleprovet. Då är man med även i den urvalsgruppen också - som söker på resultat av Högskoleprovet.
    Till läkare brukar poängen ligga väldigt högt. Det spelar ingen roll från vilket gymnasieprogram betygen är, bara man är behörig och sedan är det meritvärde som man konkurrerar med.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetal och de eventuella meritpoäng som man har. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal och Meritvärde lika.

    Mvh
    Julia SYV