Arielle

    Hejsan! Jag ska börja plugga i hösten, eller hoppas jag iallafall. Jag har dock inte tillräckligt med poäng att komma in till det programmet jag vill läsa enligt antagningsstatistik. Kommer jag ens ha möjligheten att börja på den programmet? Det är de enda program som jag tycker om och som jag tycker låter intressant, plus att jag har för mycket press från familjemedlemmar osv att börja plugga på högskolan. Om jag inte gör det nu i hösten kommer jag svika många och det vill jag inte, och för att jag vill verkligen plugga igen.

    Jag vill inte heller välja någon program som jag inte tycker om bara för att det är lättare att komma in och för att jag BEHÖVER göra det. Har andra val som jag har kollat på men de är inte jag lika intresserad på än den jag vill verkligen börja plugga. Har ni någon tips för mig? Tackar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar fungerar det så att alla behöriga sökande konkurrerar om platserna och man kan konkurrera i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Antagning.se placerar dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas. Har du resultat från högskoleprovet kommer du även prövas i HP-urvalet med den siffran som är ditt resultat från högskoleprovet.
    I betygsgrupper konkurrerar man med sitt meritvärde som är summan av snittbetyget från examensbevis från gymnasiet eller komvux + meritpoängen (om man ha några). Alltså, som regel är det en SIFFRA som måste bli tillräckligt hög för att ge plats. Hen med högst "siffra" kommer in först och "i fallande grad" så länge platserna räcker men sedan placeras alla behöriga sökande i RESERV med en reserv-kö nummer. Om några Antagna tackar Nej, kommer några från RESERV tillfrågas om de vill ta en utbildningsplats. Så funkar det som regel och att man gärna vill komma in har ingen påverkan på den siffran som man konkurrerar med.. tyvärr.
    Men utbildningsansvariga kan också bestämma att öppna för AU, alternativt urval vilket är ganska ovanligt (få utbildningar gör det) men du får gärna se om just din drömutbildning tar in i AU. I så fall kan motivationen spela roll för att i AU-urvalsgruppen väljs de "extra-lämpliga" sökande även om de har lägre betyg. Man kan behöva söka tidigare än den vanliga antagningsperioden; ofta krävs det att man har gjort högskoleprovet; intervjuer och tester kan förekomma i AU. Läs mer på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola Det bör stå på lärosätets webbplats om vilka utbildningar som tar in i AU-urvalet men fråga annars studievägledningen på den institutionen där din drömutbildning ges, eller fråga antagningsgruppen på lärosätet.
    Man kan söka både i AU (om den möjlighet ges) + prövas också i flera andra urvalsgrupper samtidigt.
    Jag förstår att du väldigt gärna vill komma in på en viss utbildning och jag hoppas du kommer göra det men jag kan inte veta vilka meriter (siffror: resultat från högskoleprovet och meritvärden) dina konkurrenter kommer att ha. Hen med högst merit kommer in först ... och så länge platserna räcker.
    Sök i vilket fall, även om du ser att dina meriter inte skulle räcka vid tidigare antagningsomgångar för att antagningsgränserna kan också gå ner. Om du inte kommer in till hösten, försök höja ditt meritvärde och gör högskoleprovet ännu en gång eller flera gånger (högst resultat gäller).
    Om du hittar någon utbildning som du (i västa fall) kan tänka dig läsa, sök den också. Sök inte till utbildningar som du absolut inte kan tänka dig att påbörja... men tänk, hur som helst, gärna på "plan B": vad gör du om du inte kommer in på någon utbildning? Kan du jobba "så länge" innan du kan söka till din drömutbildning till nästa start? Andra alternativ? Praktik? Självstudier? Kan du tänka dig starta eget

    Studie- och yrkesvägledare