Hanolo

    Hejsan! Jag tar studenten snart och vill bara försäkra mig om att jag förhoppningsvis har förstått rätt. Jag går naturvetenskapliga programmet och läser 2600 poäng. Jag har valt spanska 5 som utökad kurs men denna kommer väl inte räknas in i jämförelsetalet. Den krävs ju inte för någon behörighet men det är ju en merit kurs. Jag har dock redan mer är max extra merit från andra kurser som antigen är obligatoriska eller individuellt val. Eftersom jag inte kommer få någon extra merit från den räknas den väl inte heller in. Tack för svar i förväg! : )

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det stämmer att maximalt antal meritpoäng för Moderna språk är 1.5 och godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger tillsammans max meritpoäng - när man söker till en universitetsutbildning som inte (för särskild behörighet) kräver moderna språk 3. De flesta universitetsutbildningar kräver inte mod.språk 3, men det finns några få som gör det, t.ex om man vill bli Språklärare eller söker till något program med internationell inriktning. Men även i detta fallet behöver inte betyget  i kursen mod.språk5 alltid, per automatik, räknas in i ditt snittbetyg. Du kanske har max antal meritpoäng, även om du söker till en utbildning som kräver mod.språk3 (du kan i detta fallet ha max meritpoäng genom engelska 7, mod.språk 4 och en högre mattekurs).
    Så, mitt svar är att om du har mod.språk 5 som U-kurs och har redan max meritpoäng genom andra kurser, så kommer inte betyget i mod.språk5 räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal och kommer därför inte påverka ditt meritvärde. Mer information om meritpoäng och hur de påverkar ditt meritvärde finner du på gymnasieGuiden.se/meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare