Lovisa
    Jag heter Lovisa och jag har lite frågor angående mina betyg, meritpoäng och det nya betygssystemet. Det är nämligen så att jag befinner mig i Australien just nu, jag trivs väldigt bra och hade velat stanna här längre. Jag har dock sökt in till Lunds universitet ekonomiekandidatutbildning som börjar i januari och väntar nu på svar om jag kommer in eller inte. Jag har 18.5 i gymnasiebetyg utan merit till detta program och 20.5 med merit, alltså har jag inte den fulla meriten. Om jag läser matte d, engelska c eller spanska steg 5 på komvux borde jag få den hela meriten, 2.5? Men när jag söker in till universitet igen då, kommer jag ENDAST hamna i urvalsgrupp b2 då? Eller hamnar jag även i urvalsgrupp b1 då fast med mina gamla betyg (alltså 20.5 istället för 21.0)?

    Jag undrar även - nästa år kommer ju de som går ut gymnasiet ha ett annat betygssystem. Kommer detta påverka mina chanser att komma in?

    Skulle vara superduper tacksam om du kunde svara på mina frågor! Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar,
    Lovisa

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du trivs där på andra sidan jordklotet! Förstår att du gärna stannar där i milda sommarvindar - här hemma är det riktigt kallt ruskväder!

    Ja, som svar på din fråga så stämmer det att om du pluggar upp så du får fler meritpoäng så hamnar du i BII - kompletteringsgruppen - med ditt nya snitt. Ditt gamla är hela tiden kvar i BI.

    Nästa år så kommer den nya kullen av elever som går ut med nytt betygsystem konkurrera i BI och i en egen urvalsgrupp kallad Blex. Svårt att bedöma vad det betyder för er i gamla systemet dock. /Lena, Syv