Patricia
    Hej! Jag gjorde en prövning i matematik 2b då jag inte läste den kursen på gymnasiet men behöver den för att komma in på ett visst program. Provet gick inte så bra och jag tror inte jag blir godkänd. Det jag undrar är om jag får ett F på prövning sänker det mitt hela betygssnitt då?

    Med vänliga hälsningar Patricia
    • Julia : du kanske kan göra prövning i matematik 2a eller läsa matematik 2 på komvux. Det är nästan alltid lättare att få godkänt betyg i en kurs som man läser, jämfört med om man gör prövning i kursen.
    • Julia : Fick du godkänt betyg på prövningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patricia;

    om du redan har Examensbevis (är färdig med gymnasiet eller studier mot examensbevis på komvux), då kommer inte F betyget du får efter det, spela någon som helst roll.
    F betyg ger dig inte behörighet komma in på utbildningar som kräver den kursen. Det är lägst E-betyget som ger behörighet.
    Och om en ny kurs ger dig ingen behörighet, då är det som om du ej hade fått det betyget.

    ***
    Jag undrar om varför du valde göra prövning i en lite svårare kurs matte 2b. Det är oftast helt OK att skaffa sig godkänt betyg i matematik 2a, som är en lite lättare kurs.
    Om du nu får godkänt betyg i matte 2b, trots allt - då kommer det betyget räknas in (när du söker utbildningar på högskolenivå som kräver - för behörighet - godkänt betyg i matte 2), vilket kan säkna ditt meritvärde, om du har högre snittbetyg än det betyget du får i matte 2b. Men du har ju inget val! Utan godkänt betyg i matte 2 har du inte behörighet till de utbildningar som kräver den kursen. Och som obehörig, kan man ej komma in på högskola/universitet i Sverige.
    Vänligen
    Julia syv

    Till högskoleutbildningar, om det står om behörighet Matematik 2a/2b/2c - menas det att det är OK med betyg i Ett av de kurserna, vilken som.
    Däremot vid ansökan till andra utbildningar - t.ex inom Yrkeshögskola kan det krävas just matte 2b/2c eller 2c (alltså en av de svårare mattekurser).

    • : Hej Julia! På prövningsenheten sa dom att man inte kunde göra en prövning i matematik 2A.
    • : Jag tror jag har 15 i snitt vilket inte är jättebra, vilket betyg måste jag då få i matematik 2 för att det inte ska påverka mitt snitt för mycket?
    • Julia : Har man alla C betyg i gymnasiala kurser, ger det "snitt" på 15.0. - Om du får betyget C även i matematik2, kommer ditt snitt Stå "fast"; om du får B eller A betyg, kommer ditt "snitt" höjas med + 0.1 eller + 0.2 men om du får betyget E, sänks ditt snitt med - 0.2 (och om du får betyget D, sänker det ditt "snitt" med - 0.1). Prövning får du göra även i andra kommuner, behöver inte vara den där du bor eller är folkbokförd. Du kan försöka hitta var prövning i matte 2a erbjuds, om du nu får F i matte 2b. Känner du till www.matteboken.se - en sida där kurserna finns upplagda för repetition och självstudier? Lycka till!
    • : Vad menas med -0.1? Blir det 14 då istället för 15?
    • Julia : Om man hade snittbetyg på 15.0 och får ännu ett nytt betyg (D) i en 100poängskurs blir det nya jämförelsetal 14.9 (15.0 minus 0.1 blir 14.9).
    • Julia : För att det av 15.0 ska bli 14.0 behöver man ta bort 1.0.
    Läs alla kommentarer