Fredrik
    Har 1.05 och programmet jag vill ta mig in på har de senaste åren haft 0.9; 0.95; 1.10; 1.15. Från HT 2020 till HT 2017. Tänker då många missat att göra HP och många vill göra det nu. Finns det några spekulationer om att antagningspoängen kommer vara högre eller lägre till hösten?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, spekulationer finns det alltid, men vad som kommer att stämma vet man inte. :) Pga Covid-19 och många blev arbetslösa så utökas antal platser på många utbildningar men samtidigt är det fler som söker utbildningar - så det kan mycket väl bli så att antagningsgränserna ligger på samma nivå.
    Lycka till med din ansökan!
    Julia

    • Fredrik : Har dålig koll, är det många fler som får skriva HP nu till våren eller är det fortfarande begränsningar om hur många som får skriva? och om det är många fler som får skriva skulle det logiskt sett betyda att det finns större risk att antagningspoängen kommer vara högre?
    • Julia :

      Läs gärna information på studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/hpvt2021 - situationen kan ändras, beroende på hur "corona"-krisen utvecklar sig. Som du ser i infon, så införs gräns på 19 år... tidigare kunde även yngre personer göra högskoleprovet. Vi kan inte veta hur det blir. Tyvärr kan jag tänka mig att HP kan ställas in om "corona" - trots vaccineringar - kommer spridas med stor fart. Å andra sidan kan restriktionerna tas bort om situationen blir annorlunda. Du får hålla koll på webbplatsen, länk ovan - www.studera.nu är Universitets- och högskolerådets webbplats och vår uppfattning är att du kan lita på info på den sajten.