Alexandra
    Hej!
    Jag går i årskurs 8 och har arabiska som modersmål. Jag har valt bort mordenaspråk denna terminen. Kommer jag få extra poäng för modersmålet i arabiska? Eller inte, då jag har valt bort mordenaspråk? Hur många ämnen räknas med i mertipoängen?
    Tacksam för svar
    MVH Alexandra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra, kika in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde
    där finns alla reglerna och du kan även "simulera" - längre ner på sidan, fylla i dina betyg och räkna ut Meritvärde.
    Kort svar på din fråga är att det är fördelaktigt att läsa Moderna språk då de poängen "läggs ovanpå" de andra poäng. Det är bara Moderna språk som ger de där "extra poängen".
    Av alla andra kurser (bortsett från Moderna språk) - räknar man på de 16 bästa betyg.

    Exempel: säg att du får A i Modersmål och B i 15 kurser och C i en kurs. Då räknas 15 B-betyg och 1 A-betyg (men ej C-betyg). Om du skulle även ha betyg i Moderna språk, så skulle man lägga mellan 10 och 20 extra poäng (beroende på exakt vilket betyg i Moderna språk du får) ovanpå de där övriga poängen.

    Testa att räkna på dina betyg och se vad du får för resultat.

    Allmänt gäller det: det är bra att läsa fler kurser och få så höga betyg som möjligt i alla dem. Extra värdefullt är det att läsa just Moderna språk för att det är det enda ämnet som ger extrapoäng vid ansökan till gymnasiet.

    Önskar dig lycka till med dina studier & allt annat!
    Anna SYV *L* :-)