Sofie

    Hej! Jag ska söka ssk-utbildningen i vår och har 100 gymnasiepoäng ifrån grundläggande behörighet. Nu läser jag biologi 1 och undrar om dom 100 poängen kommer räknas när jag redan läst naturkunskap 1 och 2? Mvh Sofie.

    • Anna :

      Du läser kursen bio1, men varför började du läsa den kursen? Den krävs ju inte för särskild behörighet till ssk-programmet. Har du från SYV-en på komvux fått besked om att bio1-kurs får lov att ingå i ditt Slutbetyg eller Examensbevis från komvux? eller chansar du bara: tror och hoppas att kursen får lov att ingå och ge dig grundläggande behörighet? Givetvis kan man läsa kurserna av en annan anledning än att uppnå viss formell behörighet. Med tanke på att du vill bli sjuksköterska så är det bra att du lär dig så mycket inom bl.a  biologi som möjligt. Men det fattas info i din fråga för att jag ska kunna ge dig svar ang.grundläggande behörighet för dig. Läs också mitt "svar" på din fråga, nedan. Återkom gärna med mer information.

    • Sofie : Hej Anna. Jag läser nu upp mina betyg från gymnasiet. Jag har ett slutbetyg men då för många underkänt. Med grundläggande behörighet menade jag att jag har 2150 godkända gymnasiepoäng. Jag har inte kontaktat SYV på komvux. Jag valde att läsa denna kursen nu för att det saknas 100 poäng och ämnet har koppling till ssk-utbildning.
    • Milla : Är ditt slutbetyg från året 2010 och senare eller från 2009 eller tidigare? det kan spela stor roll från vilket år ditt slutbetyg är och även om det är ett slutbetyg från komvux eller från gymnasieskolan. Är du helt säker att överskrift på dokumentet är just SLUTBETYG och inte ett Samlat Betygsdokument?
    • Sofie : Hej Milla. Jag tog studenten 2010. På dokumenten från gymnasiet står det Slutbetyg.
    • Anna : Om du fick ett Slutbetyg från en gymnasieskola året 2010, så borde det vara så att i fall du uppnår 2250p.godkända och bland dem har godkända betyg i Svenska A och B, Matematik A och Engelska A, då borde du av Antagning.se bli bedömd ha grundläggande behörighet. Pga överlappning finns i kursernas innehåll (jag tror du märker det när du läser Bio1-kursen om du tidigare läst naturkunskapskurserna) så är jag inte säker att Antagning.se kommer godkänna både naturkunskaps-kurserna och biologi-kursen. Det är därför säkrare för dig att skaffa dig godkända poängen i något annat ämne.
    • Anna :

      Det finns några "??" som t.ex du skriver att du har "läst" naturkunskap 1 och 2 (med "läst" - menar du att du har Godkända betyg? för man kan läsa kurserna och få icke-godkänt och det är också ett betyg; sedan kan man också läsa kurserna och inte få något betyg alls...), men på "den tiden" när du läste på gymnasiet så hette kurserna Naturkunskap A och B (och inte 1 och 2). Ska jag tolka info i din fråga som att du läste naturkunskapskurserna efter gymnasiet eller menar du NkA och B när du skriver "1och2"? Förresten så finns det ingen kurs som heter Naturkunskap 1, utan det finns följande kurser på nivå1: Naturkunskap 1a1, 1a2 och 1b. Varje liten detalj i vilka kurser du har godkända betyg i kan spela stor roll när frågan om du har eller inte har grundläggande behörighet ska avgöras. Därför är det en stark rekommendation att du bokar tid med SYV på komvux och visar honom/henne alla dina tidigare gymnasiala betyg. Om SYV på komvux inte direkt kan svara på dina frågor har hen möjlighet att kontakta experter både på Skolverket och på Universitets- och högskolerådet. När man har dina betyg framför sig och slipper vara osäker på vad dokumentet heter, från vilket år det är och exakt vilka kurser som du har betyg i är det mycket lättare att skaffa sig rätt uppfattning om vad som fattas och man kan också - om man, som SYV, är osäker - kontakta de sakkunniga och återkomma till dig med rätt svar.

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie!
    Innehåll i naturkunskapskurserna överlappar till viss del innehåll i kursen Biologi1.
    När du skriver om att du har "100p till grundläggande behörighet", så undrar jag vad du menar mer exakt? Läser du nu mot examensbevis från komvux? Eller mot ett Slutbetyg? Vilket dokument fick du när du slutade på gymnasiet? Frågan om grundläggande behörighet är ibland rätt komplicerad. Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt. Utan att du berättar mer kring din situation så kan vi tyvärr inte ge dig ett svar på din fråga.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    jag rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux (du gör det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd). Du visar alla dina tidigare gymnasiebetyg till SYV på komvux och så får ni komma fram om vad som fattas för att du ska anses som behörig sökande till ssk-programmet. Precis som min kollega SYV Anna redan har svarat så är en fråga om Grundläggande behörighet en ganska komplicerad fråga. Det är inte så enkelt att 2250 godkända poäng i gymnasiala kurser som ger grundläggande behörighet... tyvärr. Sökande till svenska högskoleutbildningar måste också ha rätt sort utbildningsdokument, t.ex Examensbevis, Slutbetyg eller äldre dokument som t.ex Avgångsbetyg och för varje typ av utbildningsdokument finns en egen uppsättning av reglerna. För slutbetyget har reglerna ändrats "mitt i" och det är därför viktigt att veta om Slutbetyget är från året 2010 och senare eller från 2009 och tidigare år.
    Du kanske själv läste information på t.ex antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet och tolkar den som att det fattas dig 100 godkända poäng, vilket kan förhoppningsvis också stämma. Men reglerna är många och komplicerade. I vissa fall är det rektors bedömning som gäller. T.ex om en person vill ta in naturkunskapskurserna och en kurs i ämnet Biologi in i samma Examensbevis då är det rektor på gymnasieskola eller på komvux (där personen läser mot examensbevis) som får göra en bedömning om överlappningen är inte så stor (menar överlappning i kursernas innehåll) att det skulle förhindra att kurserna får ingå i samma utbildningsdokument.
    Det skulle vara "bättre" för dig att läsa en annan kurs, som inte har någon överlappning med naturkunskap. Jag säger inte att du bör hoppa av Biologi-kursen. Men sök ännu en annan kurs á 100poäng eller två kurser á 50poäng/styck.

    Under alla omständigheter så tycker jag du bör samråda med SYV på komvux och inte bara chansa att du genom ännu 100p.godkända kommer uppnå grundläggande behörighet för att om det inte blir godkänt av Antagning.se när du gjort ansökan, så riskerar du att försena möjlighet för dig att påbörja ssk-programmet (kanske med ett helt år).
    Jag tänker också på att det ofta är lättare att komma in på en högskoleutbildning om starten är på våren (färre sökande och antagningsgränser brukar ligga lägre). Så, om du chansar och inte blir bedömd ha grundläggande behörighet när du gjort ansökan till våren 2023, finns det inte tid att komplettera i tid (sista dag för komplettering brukar ligga i början av december) och du blir kanske försenad med ett helt år.

    Studie- och yrkesvägledare