Cornelia
    Hej!
    En person i min klass har sökt samma linje på samma skola som mig, som första val. Problemet är det att jag verkligen inte gillar någon i min klass, antar att jag tröttnat på dem efter mer än 10 år tillsammans. Visserligen gör vi bara preliminära ansökningen nu men min fråga är att brukar skolor sätta personer som kommer från samma skola/klass i samma klass på gymnasiet? Eller är det så att dem försöker "sprida" ut? Antar att det är svårt att svara på, men jag vill verkligen inte hamna i samma klass som den här personen, vill träffa nya människor osv.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Cornelia,
    du har rätt när du skriver att det är nog omöjligt att svara på. För det första, så är det inte säkert att det blir flera klasser på ett program. Det kanske bara blir en klass. Du kan fråga det på skolan dit du vill söka. Om det blir flera klasser, då är det inte alls säkert att både du och den där personen som du inte vill gå i samma klass med - båda kommer in på just sitt första alternativ.
    Om det blir flera klasser och ni båda kommer in, kan du i så fall be om att inte hamna i samma klass. Indelningen i klasser sker på olika sätt: ibland är det slumpmässigt; ibland delas eleverna upp enligt den inriktningen som de önskade (trots att inriktning läses från åk2 till exempel).
    Se om du kan söka till en annan skola i första hand - om det är viktigt för dig att inte gå i samma klass med just den personen.
    Önskar dig lycka till!
    Mikael SYV