Hej Jonathan!
    Betyg i enskilda kurser gäller på obestämd framtid men för att uppnå behörighet till Yrkeshögskola (YH ersatt KY för några år sedan) eller till högskola - så måste du ha Slutbetyg från gymnasiet (eller gymnasieexamen, Examensbevis).
    Det blir efter 1 jan 2017 inte möjligt att få Slutbetyg, det blir endast möjligt att läsa mot gymnasieexamen (Examensbevis) och det är högre krav, fler poäng + fler obligatoriska kurser samt några av dina betyg kan säkert inte tas med i Examensbevis.
    Uppskattningsvis sparar du ca ettårs heltidsstudier på Komvux om du läser mot Slutbetyg nu t o m höstterminen 2016.
    Det är inte omöjligt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning www.yhguiden.se i "fri kvot" (20% kan tas in genom den möjligheten). Men du begränsar dina chanser ganska mycket - för att det är mycket lättare att komma in som behörig, dvs med Slutbetyg från gymnasiet.

    Jag råder dig därför att ta kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd och boka tid med SYV. Ta med dig dina gymnasiebetyg. Ni går genom dina betyg och ser om det fattas ngt. Det är möjligt att du skulle kunna få Slutbetyg efter att du har läst en liten kurs á 50 poäng (som kan läsas på heltid på 2,5 veckor eller på halvtid - under fem veckor, eller på 25% under 10 veckor).
    Det är givetvis fördelaktig att inte ha några IG i Slutbetyget och för det skulle du behöva läsa 150 poäng (7,5 veckor på heltid).
    Du har, alltså, inte mycket kvar till Slutbetyget och jag ser därför ingen anledning att du skulle missa den möjligheten. Det är möjligt att jag inte vet ngt. om din situation och du kanske jobbar jättemycket eller har andra orsaker till varför du inte hinner eller kan läsa nu.

    Dock råder jag dig fundera över om det ändå skulle vara möjligt för dig att läsa på deltid (kanske på distans på 25% av studietakt, vilket motsvarar 10 timmar/vecka) och få ihop det till ett Slutbetyg innan sista december 2016.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack Anna för ett himla bra och välutvecklat svar, det hjälpte även mig som är i samma sits.
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!:)