Sara
    Hej!

    Om man har ett utländsk betyg pch vill läsa till tandläkareprogrammet i Sverige men har inte tillräcklig poäng kan jag läsa för ett år i Larvia pch sedan komma här och fortrsätta i den tredje termin? Eller ska man börja från början och måste ansöka genom antagning med bara sitt utländsk beryg? Räknas inte mitt första år där i Latvia? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    som regel, måste man konkurrera om plats på programmet och om man kommer in, kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning". Man får inte automatiskt plats på tandläkarprogrammet i Sverige för att man har klarat av några terminer på en liknande utbildningen utomlands.

    Det går givetvis att utbilda sig till tandläkare utomlands; och det kan gå att med den utländska utbildningen få legitimation och kunna jobba i Sverige (vissa kompletteringar kan krävas; att man kan komplettera kan - tyvärr, inte garanteras).

    Du får gärna söka svar hos studievägledare och utbildningsansvariga på tandläkarprogrammen på  de svenska lärosätena. Mitt svar baserar på det vi fick veta från de sakkunniga.

    Vänligen
    Julia