Emil
    Hej!
    Tänkte kolla vad jag måste läsa till för att få behörighet till universitet och sjuksköterskeprogramet.
    Jag har läst byggprogrammet under min gymnasietid 2005-2008
    sedan har jag läst vux undersköterskeprogrammet mellan 2012-2013
    Vilka ämnen behöver jag läsa in? Jag har inte valt till några extra ämnen under någon av min studieperioden.

    tack på förhand!
    vänlig hälsning,
    emil

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emil!
    För att ge dig rätt svar på din fråga är det helt nödvändigt att få veta vad det dokumentet heter som du fick när du slutade på gymnasiet - Slutbetyg eller Samlat betygsdokument.
    Det är olika regler för de två typer av betyg.

    Behörighet (särskild) till Sjuksköterska är Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Detta vad gäller SÄRSKILD behörighet. Här kan Naturkunskap 2 /eller B/ eventuellt ersättas av de kurser som du läste till Undersköterska. Matematik B (eller 2) och Samhällskunskap A (eller 1b) måste du ha godkända betyg i för att bli behörig.

    Dessutom krävs det alltid till alla högskoleutbildningar Grundläggande behörighet. Det är (kort och grovt förklarat) - allmän gymnasiekompetens, fullständiga gymnasiala betyg. Reglerna är krångliga vad det gäller Grundläggande behörighet och att dra alla de här blir långt, tråkigt och onödigt.

    Det absolut bästa som du kan göra är att boka tid hos SYV på Komvux i din kommun, ta med dig alla dina tidigare betyg och ställa följande frågor:
    1. har jag Grundläggande behörighet?
    2. om inte, vad fattas och hur uppnår jag den snabbast och enklast?
    3. har jag betyg i kurser som ersätter Naturkunskap 2 (eller B)?
    Att se om du har godkända betyg i Matematik B och i Samhällskunskap A - kan du själv göra.
    Om du inte har Grundläggande behörighet och behöver läsa ett antal kurser för att uppnå den, är det smart att "baka in" i din Studieplan alla de kurser som du eventuellt saknar för Särskild behörighet, t.ex. Matte 2 och Samhällskunskap 1b. Nu vet jag ju inte om du redan har godkända betyg i dem. Jättebra om du har alla betyg som behövs!
    Om inte - är det lika bra att få klarhet i det snarast. Då vet du vad som fattas och kan ansöka om att få läsa de kurserna på Komvux eller göra prövningar i dem.

    Hälsningar
    Mikael SYV