Ellinore

    Hej! Jag studerar nu på komvux mot en gymnasieexamen och blir klar den 17 december. Jag vill söka in till lärarutbildningen med start under vårterminen 2022. Jag kommer dock inte hinna få ut min examen innan sista kompletteringsdag som är 1 december, kan jag ansöka ändå och på något sätt komplettera med de sista 150p som kommer saknas vid tiden för sista kompletteringsdag? Med vänlig hälsning, Ellinore

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore!

    Om den högskole-/universitetsutbildning som du vill komma in på kommer att öppna för SEN ANMÄLAN kan du i så fall göra den, alltså anmäla dig sent. Läs gärna information på Antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/anmal-dig-sa-har/sen-anmalan

    Sen anmälan öppnar för de utbildningar där antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser. Vid Sen anmälan är det "först till kvarn", alltså är det fördelaktigt att anmäla sig så snabbt som möjligt när SEN ANMÄLAN öppnar.

    Samråd med SYV-en på komvux om du skulle kunna "snabba på" och få ut examensbevis så att du kan komplettera din ansökan senast 1 december 2021. Om inte det är möjligt, blir du i så fall beroende av "sen anmälan" - om den öppnar eller inte. I värsta fall får du söka till nästa antagningsomgång.

    Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid, är chansen stor att du kan bli bedömd som behörig även utan examensbevis. Läs om det på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg men för konkurrens behöver du i så fall resultat från högskoleprovet. Utan HP-resultat kommer du (om du endast är behörig på "reell kompetens") inte ha någonting att konkurrera med (detta för att meritvärde inte kan räknas ut på ofullständiga gymnasiala betyg) och kan antas endast om det kommer finnas lediga platser på programmet (men då kommer troligtvis också Sen anmälan öppnas).
    Handläggare på Antagning.se säger att det blir krångligare att göra Sen anmälan om man söker i tid och sedan blir struken pga man inte kunde komplettera i tid. Då måste du särskilt begära att Antagning.se lägger in SEN ANMÄLAN för dig (om sen anmälan öppnas). På så sätt råder handläggare på Antagning.se att inte göra ansökan om man vet att man inte ska kunna komplettera i tid, utan att du i stället bevakar om SEN ANMÄLAN öppnas och snarast göra anmälan. Läs information på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/antagningbesked-och-svar/anmal-dig-igen
    Men jag tänker faktiskt på att i fall du kanske på något sätt lyckas få ut examensbevis tidigare och ska kunna komplettera 1 dec 2021, eller om du blir bedömd som behörig på Reell kompetens och även om du inte har Högskoleprovsresultat och således inte kan konkurrera om plats, så kanske du kan "knäppa" en av de få lediga platser på programmet (exempel: om antal behöriga sökande är endast 1 person, eller några få personer, mindre än antal platser och du blir den enda sökande som är behörig men utan möjlighet att konkurrera, då borde den platsen gå till dig - men om du inte gjort ansökan i tid, under anmälningsperioden, då vet varken Antagning.se eller Lärarhögskolan att du vill komma in på den utbildningen).
    Du får också gärna samråda med studievägledare på den institutionen där lärarutbildningen ges som du vill komma in på och/med antagningsgruppen på det aktuella lärosäte.
    Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    • : Tack för snabbt och utförligt svar! Min andra tanke var om jag annars skulle ansöka med prövning av reell kompetens? Då kan jag ju ansöka innan ansökningsperioden. Eller det är kanske ingen bra idé?
    • Anna : Jag har nu fyllt på svaret ovan. Läs det på nytt! :) Om du har resultat från högskoleprovet eller kan få det under hösten 2021 så har du HP-resultat att konkurrera med och kommer prövas i HP-urvalet.
    • Anna : Det känns inte bra att du ska behöva bli försenad i en hel termin "bara för" att du skulle kunna komplettera 2,5 veckor senare. Men sådana är reglerna. Det första handläggare på Antagning.se säger är att "hon får söka till nästa termin". Och det kanske tyvärr blir också så att du ska behöva söka till nästa termin, alltså till hösten 2022. Men jag tycker du inte förlorar någonting på att göra ansökan under anmälningsperioden 15 sept-15 okt 2021, och försök sedan också komplettera senast 1 dec. Annars så är det en chans via Reell kompetens och högskoleprovet (och en liten-liten chans finns på reell kompetens även utan högskoleprovet). Sedan, om du vill anmäla dig till SEN ANMÄLAN, så blir det krångligare att anmäla sig men inte omöjligt (du ska begära Antagning.se anmäla dig i stället för de som kan anmäla sig själva - av någon anledning blir man "spärrad" om man blev struken vid ordinarie anmälan... jag tycker det är mindre bra och borde åtgärdas... men jag jobbar inte på Antagning.se :).
    • : Tusen tack för bra svar. Jag ska försöka få ut examensbeviset lite tidigare. Jag ansöker nog som du skrev nu i september och hoppas på att det går vägen! Annars med sen anmälan. Nu vet jag lite mer vad som gäller!
    • Anna : Lycka till! Hoppas du kommer in på lärarutbildningen nu till våren. Sverige behöver fler lärare snarast möjligt!
    • :

      Tack så mycket! Jag hoppas på det jag med :) Tack igen för hjälpen. Ha det fint!

    Läs alla kommentarer