Nathan

    Hej! Jag tar snart studenten och måste höja mina betyg i bland annat moderna språk (steg 4 och 5) samt matte 5 och idrott för att komma in i programmet jag vill komma in på. Kan man bara göra prövningar eller måste man registrera sig på komvux? Hur är det med idrott eller kurser där det inte finns nationella prov? Hur ser prövningen ut då? Kommer prövningen vara årets nationella prov i kurser där det finns nationella prov? Jag läser natur-natur. Hur blir det med urvalsgrupper? Kommer ens gamla betyg räknas i en grupp och "uppdaterade" betyg i en annan grupp? Kommer det stå i ens examen att man har gått på komvux eller höjt betygen? Eller uppdateras betygen i databasen bara?

    • Milla : Det är väldigt stor skillnad - om du går ut gymnasiet med examensbevis eller med studiebevis. Vänligen uppge vilken typ av dokument som du kommer få när du slutar på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du går ut från gymnasiet med Examensbevis (alltså uppfyller alla kraven och får ut ett dokument som heter Examensbevis) och vill höja ditt meritvärde då gäller följande: i Idrott- och hälsa kan du endast göra prövningar för att undervisning i Idrott finns ej på komvux. Vad gäller kurser i andra ämnen, så kan man på komvux läsa de kurserna som i examensbeviset ingår med F (icke-godkänt betyg). I kurser som är "godkända" behöver man försöka hitta var man kan göra prövning. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Hur prövningar går till kan vara lite olika på olika ställen. Läraren och medbedömaren behöver testa kunskaperna i hela kursen och tillsammans komma fram till vilket betyg den prövande förtjänar. Ofta står det på en sidan där man anmäler sig om hur prövningen går till (just på det stället) och man kan också (ofta) få tips och råd om hur man förbereder sig på bästa sättet.

    Urvalsgrupper
    om du redan innan komplettering är behörig, kommer du även efter komplettering prövas (med det lägre meritvärde, som baserar sig på dina betyg som ingår i ditt examensbevis) i BI, direktgruppen. Och du kommer samtidigt prövas i BII med det högre meritvärde som du får genom en komplettering ("uppläsning av betygen").

    Studie- och yrkesvägledare