Jonatan
    Jag har ett slutbetyg från år 2005 och önskar komplettera det här betyget med samtliga naturvetenskapliga kurser som krävs för att få områdesbehörighet 13/A13. Jag vill så småningom kunna söka in till läkare/tandläkare. Mitt "bekymmer" är att jag nuförtiden bor i Finland och också är folkbokförd i Finland. Som jag har förstått det kan jag inte läsa kurser via komvux eller NTI eller liknande då jag inte är folkbokförd i Sverige. Ett alternativ som jag har funderat över är att gå motsvarande kurser på finska motsvarigheten till komvux och på så sätt läsa in den behörighet jag behöver. Är det möjligt att komplettera mitt svenska slutbetyg på detta sätt och kommer jag att kunna söka in till nämnda utbildningar?
    Tacksam för svar! Mvh Jonatan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonatan,

    vilka kurser som i Finland motsvarar svenska kurser på gymnasial nivå, vet jag tyvärr inte.

    Kika på Den finske uddannelsesstyrelse og i artiklen om ungdomsuddannelser i Finland på Hallo Nordens netsted.

    Allmänt gäller:
    har man betyg från utlandet, skilckar man dem för bedömning/validering och får svar vad de är värda i svenska "mått mätt". Men att på förhand kunna få svar på vilka finska kurser du behöver läsa för att bli behörig till läkarstudier i Sveirige - vet jag inte var du kan få svar på.

    Ett alternativ är att du försöker skriva dig i Sverige och kan då läsa på komvux på distans. Då läser du svenska kurser och vet att betygen /om du får godkända betyg/ kommer ge dig behörighet till läkarstudier i Sverige.
    Ett annat alternativ är att du i Finland läser de kurser som i Finland ger behörighet till läkarstudir och hoppas att dina kurser blir sedan bedömda "räcka" till att bli behörig till läkarstudier i Sverige.

    Ännu ett alternativ är att du söker läkarstudier i Finland. då läser de de kurser som i Finland krävs för att bli behörig och söker till läkarutbildnignar i Finland.

    Du kan testa fråga Antagning.se - du kan ringa dem på 0771-550 720 och tel.tid är kl.9 till 16 på vardagar. Be att bli kopplad till expert på utländska betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    ANNA

    Hej igen, jag kom på en sak, se här:

    ovan ser du urdag från en Tabell på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureat - och här tänker jag så här: du behöver ha godkänt betyg i kurser som motsvarar Biologi 2, Kemi, Fysik 2 och Matematik 4 (som lägst), matte 5 går bra för att det är en högre kurs... och inom IB-programmet som är ett INTERNATIONELLT GYMNASIEPROGRAM - så motsvaras de betygen med de IB-kurser som du ser ovan - Mathematics SL, HL; Psysicks SL/HL, Chemistry SL/HL och Biology SL/HL - så om du i Finland läser de kurser som motsvarar de IB-kurser /som du ser i tabellen ovan/ - så borde du i Sverige bli behörig till läkarprogrammet.