Arbetsköpare

    Hej! Jag vill plugga till läkare i ett land inom EU då jag kan inte komma in i Sverige med min meritpoäng. En bekant sa till mig idag att man kan plugga 1-2 år av läkareutbildning utomlands och sedan kan man fortsätta plugga vidare i Sverige, med villkor att man gör ett par kunskapsprov och visar att man har lärt sig. Har ni någon information om detta??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, inte direkt.
    Det jag vet är att om ledig plats uppstår kan utbildningen ta in en studerande från ett annat lärosäte i Sverige som vill byta ort eller som pluggade till läkare utomlands. Jag tror att man i första hand tar in studerande från samma program på ett annat lärosäte i Sverige (alltså de som vill byta studieort). Men första villkoret är att ledig plats uppstår och lärosätet vill fylla den platsen, vilket inte alls är säkert.
    Det går därför inte på förhand ge någon garanti att ens möjlighet uppstår att ansöka om att få komma in mitt i programmet eller till senare del av läkarprogrammet. Men du får gärna kontakta studievägledare på läkarprogrammen på de svenska lärosätena. De borde kunna ge mer information därför att de jobbar just med de utbildningar.

    Min rekommendation är att endast söka till de utbildningar där man kan tänka sig läsa hela utbildningen (därför kan det bli så att man ej kan byta). Kan man inte tänka sig läsa hela utbildningen som man söker till, då skulle jag rekommendera att tänka ännu en gång och försöka hitta någon utbildning som man vill söka till där man kan läsa hela utbildningen på samma skola, som man kommer in på. Med det sagt, så kan man ha tur och kunna byta på det sättet som du skriver om i din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare