Paulina

    Jag har läst samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Efter det har jag läst ett naturvetenskapligt basår på folkhögskola. Tyvärr klarade jag inte Kemi 2. Jag behöver verkligen den kursen. Hur gör jag bäst för att komplettera detta UTAN att det påverkar mitt gymnasiebetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för att betyget i kemi 2 ej ska påverka ditt jämförelsetal, behöver du läsa den kursen på högskola-universitet (inom naturvetenskapligt basår eller bastermin) eller på en folkhögskola. I annat fall, alltså om du gör prövning eller läser kursen på komvux, kommer betyget i kursen räknas in i ditt jämförelsetal (detta pga den kursen, om jag förstår dig rätt, krävs för särskild behörighet till "din" högskoleutbildning).

    Studie- och yrkesvägledare