Katarina

    Hej. Sonen har gått elprogrammet med datainriktning och vill nu plugga vidare. Han har bara matte 1b. Finns det något han kan söka på universitet? Vi har tittat på tekniskt basår, men då måste han läsa matte 2b på komvux. Vad bör han lägga till för att komma upp i heltidsstudier? Han vet inte riktigt vad han ska bli när han blir stor, men är en gamer. Vänligen mamma Katarina

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    om din son gick El- och energiprogrammet, då tror jag han läste matematik 1a därför att det är den kursen som ingår i det programmet.
    Har din son godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6? Det är nämligen kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskoleutbildningar, i Sverige.

    Eftergymnasiala utbildningar finns i Olika skolformer, bl.a på yrkeshögskolorna och folkhögskolorna samt på privata skolor.
    Det brukar krävas (om man vill vidareutbilda sig inom teknik-Data) - inom behörighet för ämnet "matematik" - lägst godkänt betyg i matematik 2 (a, b eller c). Vissa yrkeshögskoleutbilndingar inom teknik eller IT-data kräver just matte 2c (c-spår i matematik är mer inriktat på Naturvetenskap-Teknik än t.ex b-spår, som är mer inriktat på Ekonomi).

    Med godkänt betyg i matematik 1a är man behörig läsa vilken som helst kurs på nivå 2, alltså matte 2a, 2b eller 2c.
    Det är lättare att få högre betyg i matte 2a, än i matte 2b eller 2c.
    Inför högskolans basår brukar det bara OK att ha godkänt betyg i matematik 2a. Och så måste man också ha Examensbevis och godkända betyg i svenska 2, 3 samt i engelska 6.

    Heltidsstudier på komvux
    Matematik 2 (vilken som helst kurs: matte 2a eller 2b eller 2c) borde man kunna läsa på heltid på fem veckor.
    Vill man läsa på heltid under en termin, 20 veckor - måste man i så fall ha plats på fyra lika stora kurser som matematik 2 är, alltså t.ex
    Matematik2
    Engelska 7
    + ännu två stycken 100p.kurser.
    Att läsa på komvux på heltid hör inte till en rättighet. Komvux har begränsade resurser och brukar endast ge plats på kurser som krävs för att uppnå behörighet, och inte för att komma upp till heltidsstudier (för att få studiestöd).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill försöka svara på den delen av din fråga som handlar att med "endast matte 1 godkänt" söka till universitetet.

    Det finns universitetsutbildningar som inte kräver mer matte än matte 1. Men de ligger inte inom teknik eller data/IT.
    OBS! det är nödvändigt att ha godkända betyg i engelska 6 och i svenska 2 och 3 (detta för Grundläggande behörighet) och också ha Examensbevis (och inte ett Studiebevis).
    Exempel på universitetsutbildningar som inte kräver mer matte än matematik1:
    Bebyggelseantikvariskt program - t.ex gu.se/program/program_detalj
    Bibliotekarieutbildningar - t.ex hb.se/Utbildning/Program-och-kurser/Program-HT-2020/Bibliotekarie
    Juristprogrammet
    Utbildningar på Konstfack

    Exempel på utbildningar inom Yrkeshögskola (OBS! Yrkeshögskola kan anta obehöriga, vilket högskolor/universitet inte kan göra) som inte kräver mer matte, än matematik1:
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutb.finns på www.yhguiden.se

    • : Tack för informationen. =)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!