Matilda
    Hej!
    Tog studenten 2014, med fullstädnigt examensbevis (dvs godkänt i alla kurser på 2500 poäng). Valde att läsa Natur-samhäll, vilket jag nu i efterhand ångrar då jag i framtiden skulle vilja söka in till läkarprogrammet, med hjälp av högskoleprovet. Saknar kemi och fysik 2 för att få behörighet, då jag under gymnasiet läste matematik 4.
    Hur ser möjligheterna ut? Går det att läsa till kurser för att få behörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Matilda!

    Om du inte har godkända betyg i Kemi 2 och Fysik 2 är du idag inte behörig att söka till Läkarprogrammet.

    Du vänder dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att ansöka om att få läsa dem kurser.

    En annan möjlighet är att göra Prövningar för att få betyg i de kurserna.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare