johanna
    Hej!
    Jag tog studenten i våras med nya betygsreformen.
    Mitt snitt är 18,8.
    Min totala meritpoäng är 2,5.(engelska 7, kinesiska 3, kinesiska 4).
    Alltså, mitt betyg, med merit, är 21,3.

    Nästa år vill jag söka arkitekturutbildningen på KTH.
    För att söka den så tentar jag nu av naturkunskap 2 i en helkurstentamen.
    Denna tentar jag av på 3 veckor på skolan där jag tog studenten(inte komvux). Den kommer vara en utökad kurs(eller byts den ut mot en av mina individuella val eftersom att den är obligatorisk för utbildningen?)

    HT 14 såg antagningen till arkitektur på KTH ut såhär:
    AU: 649 BI: 21,7 BIEX: 20,89 BII:21,46
    Vilket betyder att jag hade kommit in på gruppen BIEX.

    Dock undrar jag nu, eftersom att jag läser naturkunskap för behörighet, kommer jag då att hamna i BII nästa år? Även om jag läser den som utökad kurs och inte på komvux?

    enligt "antagning.se":
    "Du som kompletterar med kurser för att bli behörig till en eller flera utbildningar, deltar bara i BII. Det gäller inte dig som har en yrkesexamen och kompletterar med svenska och engelska för grundläggande behörighet."

    Om vi skulle förutsätta att antagningsgränsen till arkitektur på KTH är densamma nästa HT-15. Skulle jag då inte komma in?

    Och vet ni om det finns några planer på att skapa någon typ av "BIEXI"-kvot? Asså för elever som läst med nya betygsreformen och kompletterat?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna,
    jag undrar om du fick Gymnasieexamen /dokument som just heter så/ eller ett Studieintyg när du slutade gymnasiet?
    I fall du fick Gymnasieexamen - så är mycket tveksam till att din skola kan utfärda en ny Gymnasieexamen med ännu en kurs i det dokumentet?
    Om de gör det - dvs du får ett dokument som heter Gymnasieexamen med SAMTLIGA kurser i - då har du inte kompletterat utan du har alla dina kurser i samma dokument och prövas i den gruppen som inte har kompletterat. Utökade kurser MARKERAS i Gymnasieexamen för att de räknas med enbart om de behövs för behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    Så - frågan för dig är - om du kommer att få alla kurser samlade inom Gymnasieexamen eller ej?

    Ang. planer på att skapa nya urvalsgrupper till högskoleutbildningar har jag inte hört ngt. Du kan med fördel fråga Antagning.se - de är de som bestämmer i de frågorna. Här https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ finns tel.nr och om du vill skicka epost - klicka på FRÅGA OSS? knappen, så kommer kontaktformulär upp.

    Ett tips är att göra högskoleprovet, vilket gör att du kommer att prövas i ännu en urvalsgrupp och med det får en extra chans att komma in. Du vet säkert själv var du hittar info-, men jag skickar i alla fall en länk http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html där all info- finns samt även anmälan kan göras.

    Ang.lägsta antagningspoäng - så kan det variera /som du själv också skriver om/ och du kan inte göra mer än att få högsta möjliga betyg på kurser /den som du läser nu och kanske göra en Särskild prövning i någon kurs som du redan har i din Gymnasieexamen/.

    Mvh
    Anna SYV