Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    Var god ställ den frågan till studievägledare på den institutionen där Du vill ta ut masterexamen.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    du fick kort men korrekt svar från SYV Mikael. Det är möjligt att du behöver söka till masterprogrammet (på vanligt sätt) och sedan när du kom in kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning. Det är inte säkert att de kurser som ingår i masterprogrammet ges som fristående. Alla de detaljerna måste du kontrollera med studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut masterexamen. Det går inte att ge ett generellt svar om att det går eller inte går komplettera från magister till master. Det kan i vissa fall (troligtvis) gå men i andra fall går det inte. Utbildningsutbud förändras också. Om man siktar på ett visst program idag, men kan söka till det om 2-3 år så kanske det programmet inte längre finns kvar. Du kan se hur utbud och kursinnehåll ser ut idag men ingen kan ge garantier på att det kommer om några år se ut på exakt samma sätt. De som borde känna till framtida förändringar först av alla är de som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges, därför vinner du på att ta kontakt med dem direkt, så får du de mest aktuella svaren. Lycka till!