Pedram

    Jag fick F i ett prov i matematik 2a, som jag sedan fick 1 poäng från att få godkänt på mitt omprov. Jag bad min lärare, mentor och rektor om att få göra en komplettering. Dem sa Ja och att de skulle planera någon komplettering. Men inget hände. Jag undrar vad jag behöver göra för att gå om matematik 2a eller om jag kan gå på en annan utbildning som matematik 2b eller c. Eftersom att jag vill kunna läsa på yrkeshögskola.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Du skriver om att din lärare, mentor och rektor sa "Ja" till att ge dig möjlighet att komplettera men "ingenting hände", då tycker jag du ska påminna dem om vad de har sagt till dig.
    Kurserna Matematik 2 b och ännu mer 2c är svårare än 2a. Om den utbildning du vill söka till efter gymnasiet kräver matte 2a/2b/2c då är det godkänt betyg i en av kurserna i matte på nivå 2 som är OK att ha, vilken som. Men, som sagt, matte 2a är lättast/enklast av de tre, så jag hoppas personal på din skola kan minnas vad de har sagt till dig och ge dig möjlighet att komplettera.
    Tips jag kan ge att du kikar på utbildningar som inte kräver matte 2 för särskild behörighet. Jag vet inte inom vilken bransch du vill utbilda dig, därför vill jag be dig att själv hitta intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar: utbud finns på www.yhguiden.se