Olivia

    Hej! Jag vill gärna läsa juristprogrammet dock pga den höga konkurrensen är jag osäker på om jag kommer att komma in! Jag ligger på B i snitt med några A men är riktigt dålig på matte så fick väldigt dåliga betyg i både matte 1 och 2b, är det möjligt att läsa upp de kurser på komvux direkt efter gymnasiet eller måste man vänta ett tag efter man tagit gymnasieexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    när du tar ut examensbevis (eller studiebevis) kan du börja på komvux direkt om du blir antagen till komvuxkurserna; det finns ingen "väntetid" efter gymnasiet inför komvux, om man har genomfört 3-årig utbildning på gymn.nationellt program.
    Men Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund, alltså i första hand de som saknar grundskolekompetens. Att med godkända gymnasiala betyg kunna läsa samma kurser igen är extremt sällsynt. Troligtvis får man besked PLATSBRIST om man med godkända betyg i gymnasiala kurser söka läsa samma kurser. Större chans finns om man har F i kurserna, men inte ngn garanti ändå.
    Sök till komvux under våren (under sista terminen när du läser på gymnasiet) till starter på sommaren eller i augusti-sept (se när starter ligger på komvux i din kommun). Det är inte förbjudet söka till vilka kurser man vill men du måste ha "plan B", alltså vad du gör om du inte kommer in på komvuxkurserna.
    Jag rekommenderar högskoleprovet, försöka hitta var du kan anmäla dig till Prövningar och att titta på andra eftergymnasiala utbildningar, bl.a inom yrkeshögskola. Inom yh kan man bl.a läsa till Bygglovshandläggare och till Paralegal, juridisk assistent. Du får gärna kika på några exempel på yh-utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare