Julia

    Hej! Jag vet att när man söker in till högskola med sina betyg så räknas de in i ett speciellt poäng system. Men jag pluggar komvux nu (hoppade av mitt sista år på gymnasiet) för att få behörighet. Även fast jag får A i alla ämnen framöver är det inte nog med poäng för att söka in, inte ens med meritpoängen. Men ifall jag skulle läsa ett extra år värt av kurser på komvux, kommer det liksom att ”slå ut” mina sjukt dåliga betyg från gymnasiet och jag kan söka in med mitt nya betyg? eller fungerar det inte så? ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det fungerar så här: alla betyg från ditt Examensbevis förutom i kursen Gymnasiearbete, räknas in i ditt jämförelsetal och det är därför mycket viktigt vilka betyg som kommer ingå i ditt examensbevis- se din planering mot Examensbevis som du gjorde med Syv på komvux.