Eva

    Hej, Min son Didrik har läst Interntional Baccalaureate (IB) med goda slut betyg med fokus på historia, filosofi och litteratur. Nu läser han pre-medicine vid Manchester University. CSN vill nu inte ge honom studiemedel för detta år då de kallar det gymnasiekurser som han skulle kunna komplettera i Sverige på komvux eller med ett basår. När vi undersökte detta fick vi informationen att med IB diplom kunde man inte komplettera naturvetenskapliga ämnen på komvux, då IB inte är en gymnasieutbildning utan något annat. Ett IB diplom godtogs inte heller för att studera ett basår i Sverige. Nu undrar vi vad som stämmer och är väldigt tacksamma för alla goda råd. Med vänlig hälsning, Eva och Didrik

    • Julia : IB-diploma är GYMNASIEUTBILDNING men inte Svensk gymnasieutbildning, utan internationell utbildning.
    • Julia : Jag undrar under vilket kalenderår fyller din sån 20 år? Avslag från CSN kan handla om hans ålder. Det är kanske studiehjälpen han borde ha sökt och inte studiemedel?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,
    naturvetenskaplig behörighet kan man läsa in - i Sverige - på komvux, på en folkhögskola eller på högskole-/universitets-basår eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg - genom prövningar. Det finns alltså flera olika sätt att uppnå naturvetenskaplig behörighet.
    Vad är målet som din son försöker uppnå? Vill han bli behörig till läkarprogrammet och i så fall i vilket land vill han läsa läkarutbildningen?
    Att komvux skulle neka plats på naturvetenskapliga kurser på gymnasial nivå pga man har IB-diploma och inte examensbevis från ett nationellt gymnasieprogram har jag väldigt svårt att tro.

    Har din son sökt till komvux i den kommunen där han i Sverige (vid den tidpunkten) var folkbokförd och fick avslag? Avslag från komvux kan handla om att komvux har begränsade resurser och även sökande med studiebevis eller examensbevis från "vanliga" svenska nationella program kan få svar PLATSBRIST. Då söker man till nästa antagningsomgång, man söker också samtidigt till folkhögskolorna och till naturvetenskapliga basår på universiteten (eller försöker skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg - genom prövningar).
    Se om ni kan överklaga CSN´s beslut. Vi på FRåGA SYV jobbar inte direkt med frågor som rör studiemedel. För att kunna få ut studiemedel måste man uppfylla rätt så många olika villkor.

    Studiestöd & Åldersgränser
    Jag undrar under vilket kalenderår fyller din son 20 år? Avslag från CSN kan ev. handla om hans ålder. Det är kanske studiehjälpen han borde ha sökt och inte studiemedel? Han kanske borde ha sökt "studiestöd för gymnasiala studier utomlands" och inte studiemedel? - här tänker jag på det du skriver i din fråga om att CSN anser studierna vara på gymnasial nivå.
    Basåren (naturvetenskapliga och tekniska) som man i Sverige läser på universitet kallas för "för-utbildningar", det är inte "riktiga" högskoleutbildningar utan en variant på kurser som har innehåll som liknar i mångt och mycket "motsvarande" gymnasiala kurser.

    Jag tänker också på följande; antal veckor med studiemedel är begränsat (max 6 år för studier på eftergymnasial nivå). Och om din son planerar läsa någon lång universitetsutbildning sen, så kanske det är "bara bra" att han nu fick avslag på sin ansökan om studiemedel, för att i annat fall skulle inte hans "studiemedels-pott" räcka för hela den långa utbildningen, sen.

    Hänvisningar/lästips
    framtid.se/studier/folkhogskola
    csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands
    fragasyv.se/info/provning

    • : Tack Julia för ett utförligt svar som gav oss mycket att gå vidare med. Väldigt uppskattat!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!