Sanna
    Jag går ekonomiprogrammet och vill bli arkitekt. Jag är behörig till allt förutom att jag saknar naturkunskap 2. Jag valde annat som individuellt val men jag ångrade mig eftersom jag vill bli arkitekt, men skolan verkar inte vilja låta mig byta så här sent i kursen. Så jag undrar vilka möjligheter jag har att läsa upp det senare.

    Jag har tittat på naturvetenskapligt basår, men det känns så onödigt att läsa ett helt år på grund av en kurs. Jag har också funderat på komvux, men får man göra så? Jag har för mig att jag läst någonstans att kommunen väljer. Hur stor är min chans att få komplettera kursen där? Och annars, kan jag skriva prövning om jag själv beställer hem en bok att plugga från och gör en prövning på komvux eller hur fungerar det?

    Tacksam för snabbt svar, eller om det finns andra sätt att få läsa den här kursen, så att jag vet om jag måste böna och be från skolan eller inte.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om din skola är snäll så kanske de kan låta dig pröva i kursen - kolla om den möjligheten finns. Du kanske även kan kontakta ditt lokala Komvux (brukar finnas kontaktuppgifter på din hemkommuns hemsida) och kolla om kursen finns där och om du har möjlighet att läsa den efter du har slutat gymnasiet. Det borde inte vara något problem att läsa den under en termin så basår känns onödigt. /Lena, Syv