Rebecca
    Hej!
    Jag funderar på att söka in till logopedutbildningen till hösten men behöver komplettera för att komma med i urvalsgrupp BII, och därmed ha större chans att komma in. Mitt betygssnitt är 18,9.
    Jag skulle vilja läsa etik och livsfrågor på distans. Är det en kurs som jag kan räkna med i mitt betygssnitt?
    • : Lägger till en fråga; är etik och livsfrågor en 50 eller 100-poängskurs? Om jag läser den får jag betyg enligt gamla systemet då? Jag gick ut med slutbetyg 2013.
    • Julia : Det finns ej längre möjlighet att läsa "gamla kurser" och få betyg enligt det gamla systemet. Numera får man betyg enligt det nya systemet, dvs F-A betyg. Den enda möjligheten att få betyg i "gamla" kurser är om man gör PRÖVNING i en gammal kurs, då kan man få betyg enligt skala IG-MVG.
    • Julia : En kurs Etik&livsfrågor är en 100poängskurs som tillhör ämne "Social omsorg".

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Rebecca!

    Det bästa för dig är om du kan läsa upp något betyg i en kurs, i vilken du sedan innan redan har betyg i - till högre betyg. Det räcker att du läser upp (genom att läsa på komvux eller genom att göra prövning) betyg i en enda kurs - för att även prövas i BII urvalsgruppen, vid ansökan till högskola.

    Om du kan läsa på distans eller ej och vilka kurser som finns att läsa - är det en fråga som du måste ställa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Julia Syv

    • : För visst är det så att jag kommer komma med i tre urvalsgrupper då, BI, BII och HP (har även gjort högskoleprovet)? Eller kommer jag endast med i BI om jag läser upp något betyg?
    • : Jag har VG i datorkunskap t ex. Finns en kurs i min kommun som heter Data, orienteringskurs. Är det samma sak?
    • Liselotte : Nej, det är definitivt inte samma kurs: datorkuskar och orienteringskurs i data. Om du läser upp något betyg, kommer du med i BII gruppen för att om man läser upp något betyg, kallas det för att komplettera.