Hej Gabriel,
    jag undrar om du redan nu är Behörig till fysioterapeutprogrammet. Kraven är: Grundläggande behörighet samt godkända betyg i gymnasiala kurser: Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Idrott och hälsa 1 kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).
    Jag tänker först och främst på kursen Naturkunskap 2, som inte ingår som obligatorisk i något nationellt gymnasieprogram. Har du läst den kursen? Har du fått godkänt betyg i naturkunskap 2?
    Har du godkända betyg i alla de kurser som nämns ovan(som krävs för särskild behörighet till fysioterapeutprogrammet)? Har du Examensbevis? Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Om du har EXAMENSBEVIS från Samhällsvet.programmet, då har du grundläggande behörighet men du måste också ha särskild behörighet i form av godkända betyg i alla de kurser som krävs för särskild behörighet.
    Om det är så att du idag är behörig, alltså har både grundläggande och särskild behörighet men anser att du har för lågt meritvärde (du skriver 12 poäng... jag vet inte exakt vad du menar med 12p.) men kanske är det ditt snittbetyg (jämförelsetal)? Frågan är också om du har några meritpoäng (extrapoäng)?

    Till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar man med en siffra (i betygsgrupper) som kallas för Meritvärde. Meritvärde är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen (om man har några).  Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Jag vill rekommendera att du gör högskoleprovet. Även om du tidigare gjort högskoleprovet och inte fått högsta möjliga resultat (2.0) då finns det anledning att göra högskoleprovet ännu en eller flera gånger. Högsta resultat kommer att gälla HÖGSKOLEPROVET befriar inte från kraven på behörighet men du prövas i HP-urvalet och kan komma in på lägre betyg än de som krävs i betygsgrupper.
    Att vara behörig (både vad gäller grundläggande och särskild behörighet) är helt nödvändigt; detta för att högskole-universitetsutbildningar kan inte ta in obehöriga, även om de skulle ha mycket höga meriter. Är man obehörig till en svensk högskole-universitetsutbildning har man, alltså, ingen som helst chans att komma in.
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Man kan konkurrera i flera olika urvalsgrupper samtidigt.
    Ett sätt att komma in i ännu en till urvalsgrupp ligger via allmänna kurser på folkhögskolorna. Där kommer du läsa i minst ett läsår, om du söker och kommer in. I slutet av studierna bör du få ut studieomdöme. Högsta studieomdöme är 4.0. Med omdöme från en folkhögskola konkurrerar man i BF-urvalsgruppen.
    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet har några F-betyg, läs upp de kurserna, är mitt råd. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du får också gärna kika på Yrkeshögskoleutbildningar. Just fysioterapeut kan man, i Sverige, bli endast genom studier på fysioterapeutprogrammet, men du kanske kan bli intresserad av något "liknande yrke"; kika i alla fall gärna på yrkeshögskoleutbildningar (snabblänkarna finns nedan):
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut
    ***********
    Vilka är yrken som liknar yrke/fysioterapeut? Jo, yrken kan likna varandra på olika sätt men kika gärna på följande yrken:
    Akupunktör

    Arbetsterapeut

    Dietist

    Djurfysioterapeut

    Ergonom

    Holistisk coach

    Idrottsmassör

    Idrottsmedicinare

    Kiropraktor

    Massör

    Medicinsk fotterapeut

    Medicinsk tränare

    Militaryfitness instruktör

    Naprapat

    Ortopedtekniker

    Osteopat

    Rehabassistent

    Synrehabiliterare

    Vattengympainstruktör