Daniel

    Hej jag har studerat tvåårig yrkesutbildning till socialpedagog på folkhögskola. Under utbildningens gång gick ett seglivat rykte om att man kunde "läsa in juridiken" och sedan kunna tillgodoräkna sig socialpedagogutbildningen och sammanslaget examineras till socionom. Jag har senare läst att detta inte stämmer. Åtminstone inte längre. Vad är sant? Jag frågar därför att jag nu har planer på att ta en kandidatexamen på högskola för att på lång sikt kunna bli psykoterapeut.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    enligt de uppgifter vi på FRåGA SYV har är socionomexamen - Yrkesexamen och därför endast fås i slutet av socinomprogrammet, alltså går det inte att sätta ihop kurser och få socionomexamen. Du får annars gärna kontakta studievägledare på de institutioner där socionomprogrammet ges, de borde vara experter på just det område som din fråga gäller.
    Jag kan tänka mig att det kanske inte är omöjligt att pga tidigare studier korta ner sin utbildning på socionomprogrammet. Sök till socionomprogrammet och om du blir antagen ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Du får i så fall svar om din utbildning på socionomprogrammet kan bli kortare genom att du kan hoppa över några kurser eller någon termin av utbildningen (men det är lite tveksamt att yrkesutbildning, ej högskolepoäng kan bli tillgodoräknade). Som regel tillgodoräknas endast högskolepoäng och oftast endast om man har godkända betyg i samma kurser som ingår i programmet, men du får, som sagt, gärna kontakta studievägledare som jobbar med socionomutbildningar, vilket jag inte gör. Som allmän studievägledare kan man inte bli expert på alla yrken och utbildningar, utan det är endast möjligt att ha övergripande kunskap och för övrigt hänvisa till experter.
    Du får när du får svar från studievägledare på socionomprogrammen gärna höra av dig och berätta vad du fick för svar. Lycka till!