Anna
    Hej jag undrar om man kan söka till högskolan på högskoleprovet även om man har kompletterat betyg?
    • Liselotte : Om du gör högskoleprovet och får ett giltigt resultat på HP, är du automatiskt med även i HP gruppen. Annars så är du med i BI, BIex eller BII gruppen - en av betygsgrupper. Gör du HP är du med i ännu en urvalsgrupp. Du får med det en EXTRA CHANS att komma in. Bra idé att göra högskoleprovet, alltså! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!

    För att kunna bli antagen till högskola/universitet måste man vara behörig. Om du blir behörig efter komplettering, prövas du i BII gruppen (kompletteringsgruppen).

    Om du gör Högskoleprovet, prövas du i så fall även i HP gruppen. Du prövas, alltså både i BII och i HP gruppen och har med det en extra chans att komma in.

    Intressant och relevant info som du kan ha nytta av finns på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    och på http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Återkom gärna om något är oklart eller om du kommer på en ny fråga!
    ANNA