Linnéa
    Hej!
    Jag har tänkt att börja plugga till hösten men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har sedan tidigare 90hp på fysioterapeutprogrammet, 15hp retorik, 30hp statsvetenskap och 7,5hp fysiologi. Jag har bra betyg från gymnasiet, kring 19.68 poäng i snitt, och ska nu under våren komplettera med matematik 3b som jag saknar.
    Jag vill inte läsa klart fysioterapeutprogrammet men vill gärna plugga något som ger mig en tvärvetenskaplig kandidat, kan ni se att det är möjligt med min spretiga bakgrund? Just nu är jag sugen på att läsa 30-poängare inom någon typ av ekonomi eller möjligtvis juridik, skulle det kunna ge mig en kandidat eller borde jag tänka om?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Just "kandidatexamen" i sig garanterar inte att du får jobb. Du kan få jobb på de fristående kurser som du har läst - det är arbetsgivaren som bestämmer vem som passar bäst för jobbet.

    Men om det är viktigt för dig att just få Kandidatexamen, då råder jag dig att göra planering med Studievägledare på den högskola/universitet där du vill ta ut din examen.

    Huvudregeln är att man bör ha minst 90 hp i sitt "huvudämne" och de resterande 90 hp är det relativt fritt vad man har för poäng, bara det är godkända högskolepoäng. Exempel på Generall kandidatexamen i Ekonomi: 90 hp Företagsekonomi, 30 hp Nationalekonomi + 60 hp vilka som helst godkända högskolepoäng.

    Hör med Studievägledare på högskolan och i bästa fall går det att kombinera: det du är sugen på att läsa och uppnå kraven för kandidatexamen.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA