Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hickmat!
    Det är mycket viktigt att göra ansökan i tid - dvs under ANSÖKNINGSPERIOD.
    Du skriver att sista dag att söka är 4 november. Det betyder att ansökan måste göras SENAST 4 nov.
    Från vilket datum kan kan BÖRJA söka - bör också framgå av info på den sidan där du ser att sista dag är 4 nov.
    Vanligtvis uppger man att ANSÖKNINGSPERIOD är från .... (ett visst datum) och t o m 4 nov.
    Om det bara står - sista dag att söka är 4 nov, kan det betyda att det är OK att söka redan nu.
    Gör ansökan så fort du kan.

    Ang. kompletteringar - OFTAST kan man komplettera sin ansökan i efterhand. Det brukar också stå på samma sida: t.ex. "sista dag för komplettering är... " (ett visst datum). Det kan också stå att "sista dag för komplettering är 4 nov." I så fall betyder det att i fall du gör ansökan just 4 nov, då måste den vara komplett men om du gör ansökan INNAN 4 nov, då kan du gå in och komplettera fram till 4 nov.

    Om du inte kan se vad sista kompletteringsdag är - var god kontakta Studie- och yrkesvägledare eller administratör eller rektor (kontaktuppgifter bör du hitta på skolans hemsida).

    Om du vet att du inte kan komplettera innan sista dag för komplettering, be om att de gör ett undantag och lovar att ta emot din komplettering senare. Du kan inte kräva det, men du kan fråga och ansöka om det. Skola kan säga Nej, det går inte att komplettera senare än sista dag för komplettering.
    I så fall kan du söka samma utbildning vid nästa ansökningstillfälle.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare