Nettan
    Jag undrar om man kan komplettera kurser i universitetet som sjuksköterska, eftersom i min hudterapeututbildning har vi läst mycket som sjuksköterskor läser. Eller måste jag läsa hela 3år och alla kursområden?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Nettan, jag tror inte det är möjligt att tillgodoräkna sig några kurser från hudterapeututbildningen för att korta ner utbildning till sjuksköterska, men råder dig kontakta Studievägledare på Sjuksköterskeutbildningen på den högskola/universitet där du vill studera till Sjuksköterska - med din fråga.
    Jag tror att chansen finns i fall din hudterapeut-utbildning var inom Yrkeshögskola, dvs om du har ett antal godkända Yrkeshögskolepoäng - i detta fallet kanske högskola/universitet kan göra bedömning att du inte behöver läsa några kurser som ingår i utbildning Sjuksköterska.
    Det finns inte någon "översättningstabell" mellan Yrkeshögskolepoäng och högskolepoäng men det är tillåtet för enskilda högskolor/universitet att göra sådana bedömningar.
    I fall din hudterapeututbildning inte var en yrkeshögskoleutbildning, tror jag att chansen är extremt liten att någon sådan bedömning kan göras.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV