Josefin
    Hej! Jag ska läsa matte 2 för att bli behörig till socionomprogrammet för att hinna söka in till VT18. Jag har även tänkt att göra högskoleprovet nu under hösten för att öka mina chanser. Har läst att man måste va behörig att söka programmet för att kunna göra högskoleprovet(?). Betyder det att jag kan göra högskoleprovet innan jag är behörig och sen räknas resultatet ja fick där med så fort jag är behörig? Och sker det automatiskt?

    Hur är det när man kompletterar med betyg, har man sämre chans att bli antagen än dom som har "färdiga betyg" vid anmälningstillfället på antagning.se?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det som är viktigast - du måste göra Ansökan inom Ansökningsperioden 15sept-16okt och sedan senast 1dec påvisa att du är behörig & du har inte sämre chans än den som är behörig när hen anmäler sig (ansöker om utbildningsplats).

    Ang.högskoleprovet så får alla göra det, även de som ej söker till högskola. Resultat av HP kommer automatiskt ge dig plats att konkurrera i HP-urvalsgruppen om du ansöker till en högskoleutb och påvisar att du är behörig.

    Samre chans får du dock pga du kommer endast prövas i ett betygsgruppen - BII, kompletteringsgruppen (eftersom du inte är behörig utan komplettering med matte 2 betyget).

    Med giltigt resultat av högskoleprovet kommer du samtidigt prövas i HP gruppen. Det ger en extra chans att komma in på utbildningen.