Jan
    Jag har pluggat utomlands i en brittisk skola där jag misslyckades på mitt GCSE (slutexamen) och vill nu komplettera mina studier och få grundläggande behörighet. Jag har hört talas om 800 poängs regeln men har pratat med UHR som har sagt att den ej gäller för Storbritannien. Jag undrar nu vad jag kan göra för att bli klar så snabbt som möjligt? Jag vill inte läsa om hela svenska gymnasiet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jan,
    titta gärna på alternativet - allmän kurs på en Folkhögskola, som är 3-årig, men om du har goda förkunskaper kan du bli klar snabbare (som snabbast på ett läsår). På en folkhögskola, på en allmän kurs, läser du mot Omdöme om grundläggande behörighet; med det omdöme konkurrerar du i BF-urvalsgruppen om du söker till högskola-universitet i Sverige sen.
    ***

    Ett annat alternativ skulle vara att du försöker göra prövningar i många kurser + läser några kurser på komvux. Men om du endast är 18 år eller fyller 19 i år - då är du för ung för komvux. Du kan börja läsa på komvux tidigast 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Prövningar kan du göra - om du inte är inskriven på ngn gymnasieskola - oavsett åldern. Svårt dock att hitta var du kan hitta möjlighet att göra prövningar och varje prövningsförsök kostar 500kr.
    *** Du skriver om att du inte vill läsa om hela gymnasiet, och det respekterar jag. Läsa på gymnasiet är frivilligt. Du kan också söka jobb. I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år.
    Om du lägger in ansökan till gymnasiet, så kan du bestämma sen om du tackar ja till erbjuden plats: gör ansökan under val- eller omvalsperioden (datumen är olika, beroende på Var i Sverige du söker); antagningsbesked om gymnasieansökan kommer tidigast till midsommar (sista veckan i juni).
    Det finns många fördelar i att läsa på gymnasiet - du kommer ha rätt till gratis kurslitteratur, gratis skollunch, åkkortet och studiehjälpen (studiebidraget) från CSN; du kan också få djupare kunskaper och höga betyg.

    • : Hur bedömer folkhögskolan om jag har goda förkunskaper? Är det UHR som bedömer det?
    • Mikael :

      Personal på folkhögskolorna har stor erfarenhet i att bedöma förkunskaper; t.ex kanske du får göra nivåbedömningstester eller bara börja läsa kurserna och lärarna ser hur snabbt du går framåt. Det är dina faktiska KUNSKAPER som spelar störst roll och inte de betygen/intygen som du kan uppvisa om dina tidigare studier, - så brukar det vara på folkhögskolorna. Du kan söka till många olika folkhögskolor; varje folkhögskola gör egen antagning själv. Det är många som söker - så att du gör ansökan betyder tyvärr inte att du per automatik blir antagen. Enligt de uppgifter vi har från Folkbildningsrådet (och folkhögskolorna lyder under det rådet) så prioriteras det sökande till allmänna kurser som endast har grundskolekompetens och kommer därför läsa på en allmän kurs i 3 år.
      Du gör klokt i att söka till många olika folkhögskolor, och även till ungdomsgymnasiet - samtidigt. det är oberoende av varandra ansökningar, som inte påverkar varandra på ngt.sätt. Om du blir antagen till flera alternativ, kan du välja sen vilket du tackar Ja till.