Adam
    Hej!
    Min utbildning som jag ska söka till kräver fysik 2, kemi 1 och matte 3c. Jag allt som behövs, men matten som jag har är 3b och inte 3c. Kan jag göra någon komplettering till matte 3c eller måste jag göra prövning i hela kursen? Kan jag bli behörig om jag har matte 3b?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adam,
    lösningen för dig kan vara att på komvux läsa Matematik 4, som är en högre kurs och får du godkänt betyg, är du även behörig i alla lägre kurser, inkl. matte 3c.

    Du kan försöka komma in på undervisningen i kursen matte 3c, men komvux tycker att 3b och 3c är "samma kurs", och de brukar inte ta in med motiveringen att du redan har godkänt betyg i matte på "nivå 3".

    Prövning - om du kan förbereda dig på egen hand och hittar var du kan göra prövning (kostar 500kr i prövningsavgift + du själv bekostar allt "runt om" som resor till prövningslokalen och om du behöver ta ledigt från jobbet på prövnings-dagar...; och så förbereder du dig på egen hand).

    Att anses som behörig med godkänt betyg i matte 3b, när det krävs 3c, brukar inte vara möjligt.

    Vänligen
    L.

    Liselotte