Lisa

    Hej, Jag tog student från VOD programmet i 2019 och ville plugga vidare till tandläkare men jag behövde komplettering för att få behörighet. Jag har 18,04 inklusive engelska 7 från gymnasium. Nu har jag läst alla naturvetenskapliga ämne på Komvux och så här ser ut mina slut betyg: Kemi (A) , Kemi 2 (B), matematik 4 (A), biologi 1 (A), biologi (B), Fysik 1(B), Fysik 2(B), matematik 5 (A) och gjorde även prövning på mate 3 fick (A). Tänker även ta kursen specialisering matematik . Tror ni att mina betyg kommer och räcka ? och att jag kan komma in på tandläkare programmet? Om inte, vad finns det för alternativ? Jag har två D (Svenska 3 och idrott) från gymnasium som jag tänker att göra prövning på om jag hinner nu före 1 december. Tror ni att mina poäng kommer räcka ? Jag har väntat i två år och kämpat hårt för att nå mitt mål och kan verkligen kan inte vänta ett år till. Tacksam för svar och vägledning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej N!
    hur högt meritvärde som kommer ge plats på utbildningen vet man först i efterhand. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och så tas de med högst merit in först - och sedan i fallande "grad" av merit, så länge platserna räcker. Ingen vet på förhand vart antagningsgräns kommer att hamna.
    Tidigare års antagningsstatistik visar på hur det blev förut. Det ger viss "fingervisning".

    Höj ditt meritvärde så mycket du kan. Sök utbildning på flera orter, helst på alla orter där den ges. Gör högskoleprovet om du kan. Och du kan också titta på andra, "liknande" yrken t.ex Tandhygienist och Tandtekniker.