Rokaja

    Hej! Det är så att jag läser ekonomie kandidatprogrammet på höskolan kristianstad med inriktningen internationell förestagande och marknadsföring (bifogar kursplanen) https://www.hkr.se/program/ekonomprogrammet-internationellt-foretagande/kursforteckning Jag läser nu termin tre och tänkte läsa följande kurser vid sidan om för att kunna sedan bli registerad fastighetsmäklare. Kurserna är på distans via gälve högskolan Fastighetsvärdering B 7,5hp (vt 2022) Beskattningsrätt 1 15 hp (ht 2022) Fastighetsrätt 15 hp (ht 2022) Byggnadsteknik för fastighetsmäklare/ekonomer 7,5 hp (ht 2022) Fastighetsförmedling B 30hp (ht 2022) Till min fråga nu om jag kompletterar mitt ekonomikandidatprogram med ovanstående kurser och går på 10 veckors praktik i en fastighetsförmedling kommer jag kunna bli en registerad fastighetsmäklare enligt fastighetsmäklarinspektionen. https://fmi.se/bli-maklare/utbildningskrav/

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rokaja!
    du har en bra plan och jag hoppas det går vägen, men jag eller någon av mina kollegor här på FRåGA SYV kan inte garantera dig att du blir registrerad som fastighetsmäklare. För det första så ska du komma in på kurserna du kommer att söka, och genomföra dem med godkända resultat, men även om det blir så - så kan reglerna ändras under tiden. Vi bestämmer inte vem som blir registrerad som Fastighetsmäklare, det gör FMI, fastighetsmäklarinspektionen. Så du får antingen utgå ifrån den information som FMI uppger nu, eller kontakta dem och fråga om några ändringar är på gång.
    Det är säkrare att läsa ett program, typ "fastighetsmäklarprogrammet" som är högskole-universitetsutbildning på minst 2 år på heltid. För det första så är man inom programmet garanterad plats på kurserna som ingår i programmet (man behöver inte söka separat till varje kurs och varje gång riskera att inte komma in) och för det andra, så kommer programmet anpassas vad gäller kursinnehåll om det under tiden sker ändringar i de bestämmelserna som FMI har. Läser man genom fristående kurser är det mer eller mindre "ditt eget ansvar" att leta fram information och stå ut med osäkerheten i att sedan kanske inte kunna bli registrerad, utan behöva läsa ännu mer först. Anledning till varför kurserna klumpas ihop till program är i mångt och mycket just detta att inom programmet så bestämmer de sakkunniga vilka kurser som bör ingå (i detta fallet som leder till möjlighet att bli en Fastighetsmäklare) och att man söker en gång till hela programmet och slipper konkurrera om plats på varje enskild kurs.