Karin
    Hej, jag har nyligen tagit examen och fått lärarlegitimation som musiklärare. Jag är ettämneslärare och har behörighet att undervisa i musik i grundskola, gymnasiet, folkhögskola och kulturskola. Jag har dock blivit mer och mer intresserad av att istället arbeta med yngre barn och funderar på att bli förskollärare. Behöver jag gå hela förskollärarutbildningen eller finns det gemensamma kurser som jag kan tillgodoräkna mig, t ex UVK?
    Vänliga hälsningar Karin

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Karin,

    om du söker och kommer in på förskollärarprogrammet, ansöker du sedan om tillgodoräknande (av tidigare utbildning) - och det är först då som utbildningsansvariga tittar på din tidigare utbildning och svarar om vilka delar av förskollärarprogrammet du kan "hoppa över". Att få förhandsbesked är jättesvårt. Detta pga det är mycket jobb och sedan kan visa sig att personen som ställde frågan har ändrat sig och vill inte söka till utbildningen; eller sökte men kom inte in, t.ex... eller att utbildningen har förändrats och det beskedet man fått under föregående termin gäller inte längre :(

    Du kan kontakta studievägledare på de lärosäten där du har funderingar på att kanske läsa till förskollärare och jag hoppas du kan få någon form av förhandsbesked, men det är mycket möjligt att de svarar så som jag svarade (i stycket ovan), som är ett Standardsvar, när man vill omskola sig från en examen till en annan.

    Med tanke på att det är stor brist på förskollärare nu, kan du säkert få jobb på dagis/förskola även utan förskollärarexamen. Det kanske finns fördelar i att börja jobba så fort som möjligt - då får du lön + kan testa "på riktigt" vad jobbet på dagis/förskola "går ut på".

    Kika också gärna på >>yrke/musikterapeut

    Bästa hälsningar & lycka till!

    SYV