Hej Sara,
    åldersgräns finns för de som inte har studiebevis eller examensbevis från gymnasiet. Ett av de utbildningsdokument får en avgångselev om hen genomgick 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram. Med studiebevis eller examensbevis från gymnasiet kan man börja på komvux, oavsett åldern.
    De som inte har studiebevis eller examensbevis från gymnasiet måste uppnå "viss ålder": och det är från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år som man, oavsett sin tidigare studiebakgrund kan börja läsa på komvux.
    En annan del av din fråga (om att "läsa upp och lägga till kurser på komvux") så är jag osäker på exakt vad du menar. I examensbeviset kan inget ändras. Att läsa kurser i vilka man redan har godkända betyg är sällan möjligt. Har man däremot inga betyg eller icke-godkända /F-betyg/ och behöver uppnå behörighet till högre studier, då brukar det oftast vara möjigt att ganska snabbt påbörja läsa på komvux.

    I examensbeviset kan inget ändras.
    Om du i ditt examensbevis inte har kurser som du behöver för behörighet till högre studier, då skaffar du dig de nya betygen och skickar sedan Examensbevis + de nya betygen, separat, när du ansöker till studier på högskola-universitet eller söker en annan utbildning, t.ex utbildning på en yrkeshögskola.

    Meritpoängen
    Vid ansökan till svenska högskoleutbildningar ger meritpoängen en stor fördel (för att de höjer meritvärde rätt mycket). Skaffar man sig betygen som ger meritpoäng, skickar men även de dokumenten separat från examensbeviset. Antagning.se kommer sedan räkna fram meritvärde.

    Meritvärde
    I meritvärde kommer antagning.se räkna in betygen som krävs för särskild behörighet och de som ger meritpoäng, även om de inte ingår i examensbevis, utan finns på separata dokument.