John

    Hej! Jag har studerat på gymnasiet i 3 år och blev klar i år. Dock fick jag ingen gymnasieexam på grund av mentala problem, brist på motivation och omogenhet. Nu är jag 19 år gammal och känner mig mentalt redo och motiverad för att börja studera igen. Jag har bara 1000 godkända gymnasiepoäng och f i gymnasiearbetet. Jag planerar att satsa på och komma in på högskolan via högskoleprovet men jag saknar grundläggande behörighet. Vilket är det snabbaste eller enklaste sättet och få grundläggande behörighet för att kunna göra högskoleprovet? Komvux eller folkhögskola? Hur länge kommer jag behöva studera på komvux eller folkhögskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej John,
    för att kunna göra högskoleprovet behöver man inte ha grundläggande behörighet. Men du måste ändå få grundläggande behörighet till högskolestudier. Sök både till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och till alla de olika folkhögskolorna som du kan tänka dig vilja läsa på.
    På komvux kommer du läsa mot examensbevis. Du behöver 2400 betygsatta poäng och av de får endast 150 (som högst) vara F. Kursen idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux. Jag har svårt att tro att du på komvux kan bli klar snabbare än på 3,5 terminer (alltså nästan 2 år, om du läser på heltid). Om du får och orkar läsa på mer än heltid, kanske kan du bli klar på 3 terminer.
    Och på en folkhögskola kan man få omdöme om grundläggande behörighet som snabbast på 1 år, men det är lärare på folkhögskolan som får göra bedömning av dina kunskaper och svara om hur snabbt du kan uppnå omdöme om grundläggande behörighet på en allmän kurs på en folkhögskola.

    • : Låt oss säga att det kommer ta 2 år på folkhögskola och 2 år på komvux. Vad är skillnaden mellan komvux och folkhögskola när det gäller svårighetsgrad och innehåll