Alexander
    Hej, jag tar studenten om ett par veckor. Efter detta hade jag tänkt plugga ekonomi men det krävs matte 3b/c. Jag har redan läst matte 2b. Därför hade jag tänkt läsa upp matte under hösten för att sedan börja på ekonomiprogrammet till våren.

    Tanken är att läsa upp matte i min hemort, Helsingborg.
    http://www.helsingborg.se/startsida/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning/utbildningar/kurser-pa-gymnasial-niva/

    På sidan här finns kursen både under Komvux Kärnan och Folkuniversitetet.
    Vad är skillnaden mellan dessa två?
    • : Hej! (Är ingen SYV men ska försöka svara, vänta tills du fått svar av SYV dock, de har ofta något att tillägga + rättar felaktig information). Det verkar inte vara någon större skillnad, mer än att sista ansökningsdatum för Komvux Kärnan är 1 Juni, medan Folkuniversitetet har sista ansökningsdag som 3 veckor innan önskad kursstart. Kanske grupperna på Folkuniversitetet är mindre beroende på när du vill starta. För alla verkar ha klassrumsundervisning, inte distans. MVH,
    • : Jag kan säga så här, läser du på Komvux kärnan kommer du ha en mycket sträng lärare, vill inte uppge några namn, men han är den enda som lär ut i de högre matematik kurserna . Jag har A i de flesta matematik kurser (från gymnasiet) samt Fysik A med när jag läste Fysik 2 hos honom fick jag inte B, vilket jag tycket att jag förtjänade. Då hade vi 2 stora delprov där jag fick i ett av dessa A och ett stark C på den andra. Hade jag varit dig hade jag valt Folkuniversitet. Hoppas inlägget inte bryter mot reglerna på forumet ifall ber jag administratörerna att omedelbart radera mitt inlägg.
    • Anna : Du har rätt till din åsikt, Andreas, och det är OK. Men har du läst samma kurser på den andra skolan? Antagligen - inte. Och man kan inte göra en rättvis jämförelse i fall man bara känner till det ena alternativet (man vet ju inte om det andra alternativet är bättre eller likadan eller t o m sämre). Vi uppskattar engagemang och vilja att hjälpa andra ungdomar och du har absolut rätt till din åsikt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander!
    Det är bra att du skickade en länk så jag kunde direkt se vad du menar. Det är samma kurser på två olika skolor som valet för dig står emellan (tänk dig som när du sökte till gymnasiet) - samma gymnasial utbildning men på två olika gymnasieskolor. Det är precis samma sak här. Det är ändå en och samma kurs och du kan söka till båda skolor men bör prioritera - vilken du önskar i första hand. Se till avstånd (hur lång tid tar det för dig att komma till skolan), besök båda skolorna för att "känna in atmosfären", hör med eleverna som går på de två skolorna, vad de tycker.

    Sedan kan det ju ändå bli så att du inte får ditt förstahandsval (om platserna inte räcker till för alla som söker). Inom Komvux är det, dock, en annan princip - här är det inte den med högre betyg som kommer in först. Tvärtom, den med "kort tidigare utbildning" prioriteras på Komvux, dvs en sökande som enbart har grundskoleutbildning samt Matte 1 och 2 (för att bli behörig att läsa Matte 3) - som kommer in först. Du som har fullständig gymnasial utbildning, kommer i andra hand och det kan - tyvärr - bli så att du inte får plats. Jag råder dig därför söka till alla skolor som erbjuder Matte 3. Som du säkert vet, är b- medelsvårt spår och c- det avancerade spåret i matte på gymnasiet. Vill du läsa svårare matte, väljer du 3c. Annars så är det 3b som jag rekommenderar i första hand (du läste ju 2b på gymnasiet).

    Sedan vill jag också påpeka en sak: studieekonomi. Vet ej om det är viktigt för dig, men nämnder det i fall du inte tänkt på det. Du som är under 20 år, har rätt till studiestöd (Studiehjälp) enbart vid heltidsstudier. En kurs Matte 3 är på 100 poäng och läses på heltid under 5 veckor. Om du läser den under en termin (20 veckor), läser du på 25% studietakt. Så låg studietakt ger inte rätt till studiestöd (inte ens om du var över 20 år och hade rätt till Studiemedel; för studiemedel måste man läsa på minst halvtid). Lösning i detta faller (om det är viktigt för dig att ha rätt till Studiehjälp är att
    1. läsa kursen snabbt, på 5 v. Detta är enbart möjligt på flex eller distans;
    2. söka flera kurser samtidigt: t.ex. kan du "passa på" & söka kurser som ger dig Meritpoäng (i fall du inte redan kommer att få max, som är 2,5). Om Meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA