Ida
    Hej
    Jag har ett F i idrott, som tyvärr kommer sänka mitt annars höga snitt och kan göra det problematiskt att komma in på de utbildningar jag vill. Tyvärr vet jag att det är omöjligt för mig att höja mitt betyg i idrott. Nu undrar jag om det skulle vara bättre för mitt snitt att slutföra min gymnasieutbildning på komvux istället. Om jag har förstått det rätt läser man ju inte någon idrott. Jag har varit sjuk en hel under den sista tiden och funderar på att till exempel inte läsa matematiken för att sedan slutföra den kursen på komvux. Vad blir bäst för mitt snitt, att jag försöker kämpa igenom alla kurser på gymnasiet eller slutföra min gymnasieexamen på komvux där jag kan räkna bort idrottsbetyget? Jag går det samhällsvetenskapliga programmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är inte alls självklart att få plats på komvux, på gymnasial nivå. Komvux har begränsat med resurser och du kan få svar Platsbrist när du söker till komvux sen... om du ej har läst tre år på heltid på gymnasiet, måste du vänta till 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år innan du kan börja läsa på komvux.
    Om du ”inte läser matte-kursen” är det deltidsstudier (mindre än heltid) och du förlorar rätten till studiehjälp från CSN.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du ej uppnår kraven för examensbevis (t.ex får F i gymnasiearbete eller i svenska 3 eller i engelska 6), kan du komplettera på komvux (om du kommer in på kurserna på komvux, vilket inte kan garanteras, tyvärr) och det stämmer att Idrottskursen ej ingår i examensbevis på komvux men du med det examensbevis kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen, och där brukar högre meritvärde krävas.
    Det kan vara en bra idé att göra sitt bästa i alla kurser du läser och göra högskoleprovet några ggr. Försök också få Max meritpoäng t.ex läs eng 7 och moderna språk 3&4.

    • : Men hur blir det om jag är sjukskriven 25% och därför till exempel inte tar matematiken?
    • Milla :

      CSN agerar på de uppgifter som din gymnasieskola rapporterar till CSN: prata med kuratorn, skolsköterskan och Syv på din skola. Problemet kan uppstå om du mitt i läsåret slutar vara sjukskriven och du missade halva kursen - får du då hoppa in i kursen mitt i? Eller kommer din skola fortsätta rapportera att du bedriver heltidsstudier? Det är de frågor du måste få svar på din skola.